اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

حکمرانی مجازی جهان؛ خطرناک‌ترین تهدید پساکرونا

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: خطرناک‌ترین پدیده در جهان پساکرونا این است که قدرت‌های بزرگ، جامعه بشری را به فضای حکمرانی مجازی ببرند.

آیت الله محمدمهدی میرباقری در نشست توجیه و تبیین برنامه‌های ماه مبارک رمضان که با حضور تعدادی از ائمه جماعات مساجد قم برگزار شد، دست‌های پشت پرده و توطئه در شیوع کروناویروس را محتمل دانست و اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که برخی قدرت‌ها، این توطئه خطرناک را طراحی کردند که از فضای به وجود آمده شیوع کروناویروس استفاده کنند. جنگ‌های جهانی اول و دوم هم با توطئه برخی کشورها پی‌ریزی شد که پس از آن، جامعه جهانی طرح صلح پایدار و شکل گیری حاکمیت جدید با تاسیس سازمان ملل متحد را پذیرفتند.

وی گفت: احتمال قوی این است که در جهان پساکرونا پیامدهای خطرناک‌تر از شکل گیری سازمان ملل متحد و ایجاد نظم جهانی بعد از جنگ جهانی، در انتظار جوامع بشری باشد و آن حکمرانی مجازی دنیا است. یعنی فضای سایبر را کاملا در دنیا حاکم کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بسیاری از پروتکل‌هایی که سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند، این پیامد خطرناک را دامن می‌زند، بیان داشت: جامعه پزشکی کشور ما قابل اعتماد هستند ولی سازمان بهداشت جهانی همانند سایر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد قابل اعتماد نیستند. بسیاری از طرح‌های استعماری توسط این سازمان‌ها در جهان اجرا می‌شود.

آیت الله میرباقری تاکید کرد: غرب در دوره رنسانس، بشریت را از عالم غیب تنزل داد و انسان را در ذهن، محصور و ارتباطش را با خدا قطع کرد. این بار قدرت‌های جهانی می‌خواهند انسان‌ها را از چاله به سیاه‌چال ببرند. بنابراین خطرناک‌ترین پدیده در جهان پساکرونا این است که جامعه بشری را به فضای حکمرانی مجازی ببرند؛ فضایی که حکمرانی آن در دست قدرت‌های بزرگ است، مدیریتش به صورت شبکه‌ای در جهان اداره می‌شود و ما هم کاربران آن هستیم. اگر قدرت‌های بزرگ در این کار موفق شوند، جهان را مستقیما اداره می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که این فریب نوعی رقابت تمدنی با اسلام است، گفت: در هر زمینه‌ای که مسلمانان مقاومت کردند، قدرت‌های جهانی شکست خوردند. آن‌ها جنگ ۸ ساله را به ما تحمیل کردند و بعد از جریان ۱۱ سپتامبر، داعش را خلق کردند ولی شکست خوردند و ما قدرتمندتر شدیم. الان هم اگر در این توطئه‌ای که برای ما طراحی کردند مقاومت کنیم، آن‌ها با شکست مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به نشانه‌هایی از توطئه حکمرانی مجازی، افزود: میلیاردها انسان را به قرنطینه بردند و رزمایش بزرگ حضور فعال در فضای مجازی را شکل دادند. آموزش استفاده از فضای مجازی در دو ماه اخیر بیش از چند سال گذشته است.

آیت الله میرباقری بر لزوم اجرای طرح‌های بزرگ برای مقابله با این توطئه ابرقدرت‌ها تاکید کرد و گفت: توطئه‌گران جهانی می‌خواهند دین را کمرنگ، زمین‌گیر و استحاله کنند. بنابراین مسجد و هیأت نباید رخنه پوش دولت مدرن باشد.

وی تاکید کرد: فعال عمل کردن معنایش این نیست که اصول بهداشتی مسلم را رعایت نکنیم اما اینکه محافل مذهبی و مساجد و هیأت‌های مذهبی را تعطیل کنیم خطرناک است. آن‌ها می‌خواهند مساجد و هیأت‌ها را منزوی کنند؛ ما باید این پایگاه‌ها و محافل را فعال‌تر کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر ضرورت اسلامی شدن حکمرانی برای تغییر اداره جامعه بر مبنای دین تاکید کرد و بیان داشت: رزمایش همدلی و مواسات که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، نقش دین در عرصه حکمرانی را افزایش می‌دهد. این رزمایش یک اقدام عملی برای گسترده شدن نقش مثبت دین در اداره جامعه است و مساجد می‌توانند در اجرای این طرح فعال باشند.

آیت الله میرباقری گفت: مسجد باید به کانونی تبدیل شود که روی همه عرصه‌های اجتماعی سایه بیندازد. مسجد باید محور حیات اجتماعی جامعه باشد و ائمه جماعات خودشان را برای کارهای بزرگ آماده کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: هیچ ضرورتی ندارد که با پروتکل‌های وزارت بهداشت مقابله کنیم اما مسجد باید به نقطه کانونی ارتباط مردم و عرصه‌های اجتماعی تبدیل شود و آرام آرام مدل فرهنگ، اقتصاد، سیاست و… را تحت تاثیر قرار دهد.

آیت الله میرباقری در پایان گفت: جامعه مومنین تسلیم حکمرانی مجازی نخواهد شد و این طرح قدرت‌های جهانی با شکست مواجه می‌شود.


منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا