اخبار علماء و همایش‌ها

نقشه راه نشریات علمی حوزوی طراحی می شود

معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه از طراحی نقشه راه نشریات علمی حوزوی در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد در دومین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی که در دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در قم برگزار شد، اظهارداشت: از بایسته های معاونت پژوهش حوزه این است که به یک سند مبنایی برسد تا بداند در میان مدت به چه نشریات علمی نیازمند است و این نشریات تحت کدام دستگاه های رسمی و غیر رسمی باید شکل بگیرد و چه حمایت های ابتدایی از آنها صورت پذیرد.

وی افزود: کمک به انتشار نشریات حوزوی، پشتیبانی اطلاع رسانی وضعیت تولیدات علمی و انتشار فصلنامه نمایه هایی از نشریات علمی حوزوی از دیگر بایسته های معاونت پژوهش حوزه به شمار می رود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: ارائه خدمات علمی و آموزشی، برگزاری کارگاه های علمی برای ارتقای وضعیت نشریات، حمایت مادی و معنوی از نشریات در قالب اعطای مجوزهای علمی و رسمی در سطح ملی و بین المللی از دیگر برنامه های معاونت در راستای اعتلای نشریات حوزوی محسوب می شود.

وی ادامه داد: ارزیابی وضعیت نشریات و مقالات علمی به صورت کمی و کیفی انجام می شود و در گام بعدی معاونت پژوهش نقش حمایتی از نشریات را بر عهده خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با ارائه گزارشی از روند فعالیت های کمیسیون نشریات حوزوی بیان داشت: اعطای مجوزهای علمی بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی بر عهده شورای اعطای مجوزهای حوزوی قرار دارد که دارای ۴ کمیسیون است و یکی از آنها، کمیسیون نشریات علمی حوزوی است.

*اهم مصوبات کمیسیون نشریات علمی حوزوی

وی به اهم مصوبات کمیسیون نشریات علمی حوزوی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تصویب آیین نامه های داخلی، تصویب فرایند گردش کار کمیسیون، تصویب استانداردهای کمی و کیفی نشریات، تشکیل کمیته های ارزیابی و تخصصی، تعیین داوران علمی، بررسی ارزیابی صلاحیت علمی اعضای هیئت تحریریه نشریات و تشکیل کمیته های ارزیابی و تخصصی از اهم مصوبات این کمیسیون به شمار می رود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه، فعالیت های شورای اعطای مجوز ها را در سال های اخیر خوب ارزیابی کرد و بیان داشت: مجموع تقاضاهای وارده به دبیرخانه شورای اعطای مجوز ۴۲ مورد، نشریات خارج از چارچوب وظایف شورا ۳ نشریه، نقص پرونده ۲۹ نشریه، ارزیابی شکلی ۱۲ نشریه، ارزیابی محتوایی ۸ نشریه بوده و از این میان ۹ پرونده در کمیسیون مطرح شده که ۸ نشریه تایید شده شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا