اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

تأکید اسلام بر حمایت از کارآفرینان

حجت السلام معصومی‎نیا با اشاره به تأکید اسلام بر حمایت از کارآفرینان بیان کرد: اگر بخواهیم براساس آموزه‌های اسلامی هم به این قضیه نگاه کنیم، اسلام می‌گوید مملکت شما باید آباد باشد، براساس عدالت رفتار کنید و طبق علم و آگاهی حرکت کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی آرزو دارم نفت به طور کامل تحریم شود!معصومی‌نیا، مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی، در گفتگویی، به بیان نکاتی درباره اهمیت حمایت از استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان اسلامی و قرآنی پرداخت و اظهار کرد: باید به جوانان و دانشگاه‌های خود خط بدهیم و نیاز‌های تولیدی و صنعت کشور را تبدیل به مسئله کنیم و در اختیار افرادی قرار دهیم که ایده‌پردازند. همچنین لازم است از کارآفرینان حمایت مالی انجام شود تا خلق فکر هم رخ دهد.
لزوم پذیرش ریسک حمایت از ایده‌های خلاقانه

وی با اشاره به حمایت سایر کشور‌ها از استارت‎آپ‌ها و ایده‌های کارآفرینان گفت: در کشور‌های دیگر مراکز پژوهشی شکل گرفته‌اند که از ایده‌ها و کارآفرینان حمایت می‌کنند؛ بنابراین باید در زمینه ایجاد فکر خلاقانه فعالیت کنیم و در مرحله اجرای عملی ایده‌ها و تبدیل آن‌ها به ثروت هم حمایت لازم را انجام دهیم. البته برخی از ایده‌های ریسک‌پذیر ممکن است ثروت‌آفرینی نداشته باشند؛ بنابراین باید منافع اجتماعی و اثر این ایده‌ها را در اجتماع هم در نظر بگیریم.

معصومی‌نیا یادآور شد: تجربه نشان داده است که مبنای پیشرفت بسیاری از کشور‌ها همین حمایت از ایده‌هاست و اگر دل و جرئت نداشته باشیم و از ایده‌های کارآفرینان حمایت نکنیم، همواره در همین وضعیت اقتصادی باقی خواهیم ماند، اما همان‌گونه که گفتم حتماً باید منافع اجتماعی را در حمایت از ایده‌ها در نظر بگیریم تا در راستای رشد اقتصاد و عموم جامعه باشد.

تأکید اسلام بر حمایت از کارآفرینان

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی با اشاره به جایگاه حمایت از کارآفرینان در دین مبین اسلام تأکید کرد: اگر بخواهیم براساس آموزه‌های اسلامی هم به این قضیه نگاه کنیم، اسلام می‌گوید مملکت شما باید آباد باشد، براساس عدالت رفتار کنید و طبق علم و آگاهی حرکت کنید. وقتی این معیار‌های اسلامی را در نظر می‌گیریم به این نتیجه می‌رسیم که حمایت از کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خطرپذیر به نفع جامعه است و باید این کار را انجام دهیم.

معصومی‌نیا اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر فرمودند:‌ای مالک سعی کن که در درجه اول مملکت را آباد کنی و در مرحله بعد مالیات بگیری؛ چراکه اگر مملکت را آباد نکنی و مالیات بگیری، هم مملکت را خراب می‌کنی و هم مردم را نابود خواهی کرد؛ بنابراین باید برای بالفعل کردن امکانات اقتصاد، لوازم مورد نیاز را فراهم کنیم.

جذب نخبگان کشور از سوی خارجی‌ها

وی ادامه داد: بسیاری از فرزندان ما برای مدت‌ها در المپیاد‌های علمی در کشور‌های مختلف افتخارآفرینی می‌کردند، اما وقتی صداوسیما رقابت فکری این جوانان را با خارجی‌ها نشان می‌داد، برخی به جای اینکه خوشحال شوند، نگران می‌شدند؛ چراکه از این توانایی‌های فکری حمایت نمی‎کردیم؛ لذا این المپیاد‌ها باعث می‌شد که نیرو‌های فکری ما شناسایی شوند و دیگران آنان را جذب کنند و همین اتفاق هم افتاد و اکنون خارجی‌ها از آنان استفاده می‌کنند.

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی تأکید کرد: جوانان تحصیل‌کرده ما قدرت خلاقیت بالایی دارند. در این راستا باید آنان را سازماندهی کنیم و از توان آن‌ها در قالب شرکت‌ها و کارگاه‌های کوچک متناسب با ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور استفاده کنیم تا به ایده‌های جدید میدان دهیم و زمینه لازم برای آنان فراهم شود که این ایده‌ها تبدیل به تولید شوند. البته این حمایت باید حساب‌شده باشد تا راه را اشتباهی نرویم.


منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا