اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

سواد رسانه‌ای باید وارد سبک زندگی مردم شود

فضای مجازی به ویژه در مدت اخیراستعمار فرانو در فضای مجازی موج می‌زند/سواد رسانه‌ای باید وارد سبک زندگی مردم شود نقش مهمی را در گسترش برخی ناآرامی ها و التهاب های موجود در جامعه بازی کرد به گونه ای که با انتشار بسیاری از اخبار غیرواقعی، موجی از نگرانی ها برای مردم پدید آورد.

در واقع می توان گفت در این میان اگر نقش انتشار دهنده شایعات را حذف کنیم، رویکرد مردم خود عاملی بود که سبب شد وضعیت بغرنج تر شود، گویی در قاب سبک زندگی بسیاری از مردم، جست وجو و اطمینان حاصل کردن از واقعیت ها قبل از هر اظهار نظری جایگاهی نداشت در حالی که آموزه های دین ما همواره بر این مساله تاکید کرده که باید از مسایل به شکل دقیق آگاه شد و سپس اظهار نظر کرد.

 

راهبردهای سواد رسانه ای

سواد رسانه ای سعی دارد آگاهی آحاد افراد جامعه را به شکل های مختلف پیام، در زندگی روزانه افزایش دهد و به شهروندان یاری دهد تا بینشها و باورهای مردم را ارزیابی کرده، فرآیند شکل گیری فرهنگ عمومی را مورد بررسی قرار دهد. رسانه ها اعم از تلویزیون، رادیو، اینترنت، فیلم، روزنامه و مجله ها به طور فزاینده ای اطلاعات، سرگرمی و آگهی های مختلف را به افراد جامعه عرضه می کنند و نقشی مهم در شکل دهی و نفوذ به فرهنگ، ارزش، باور، اعتقادات و دیدگاه ها در بر دارند.

در دوران جدید با ویژگی ظهور وسایل ارتباطات نوین، جوامع تحت نفوذ و بمباران اطلاعاتی و رسانه ای قرار گرفته و به نظر می رسد به منظور بقاء در این شبکه اطلاعاتی که در سراسر محیط فرهنگی انسان ریشه دوانیده حفظ استقلال فکری و اندیشه، اجتناب از انفعال، بهره مندی از تفکر انتقادی و افزایش توانایی گزینش و انتخاب و رویارویی با این فرآیند پیچیده و فراگیر از طریق تکوین و تکامل سواد رسانه ای قابل حصول تلقی می شود.

بر همین اساس آموزشگران و پژوهشگران به تدریج مبادرت به تجزیه و تحلیل رسانه ها با دیدگاه ها و مقاصد عینی و بی طرفانه کردند. نقد رسانه ای به صورتی فزاینده تکثرگرا و غیرارزشی شد و موجی از نگرانی ها در خصوص رسانه ها در بخش هایی از جهان با بافت های اجتماعی و اقتصادی مختلف ظاهر گردید که همراه با داوری های ارزشی اقتدار برانگیزی بود که علیه «امپراطوری»های رسانه ای صورت می گرفت، مواردی که اغلب آنها را با منافع اقتصادی و سیاسی خاصی مرتبط می دانست. در گام های بعدی دیدگاه های مذهبی مبادرت به طرح قضایایی چون زبان و رفتار جنسی و خشونت آمیز را در حوزه انتقادی از رسانه ها مورد توجه قرار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا