اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

ظرفیت رسانه اربعین

ششمین کرسی آزاداندیشی رسانه‌ای با موضوع «اربعین، چالش‌ها و راهکارها» در سالن اجتماعات غدیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

سخنرانان این نشست محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسینی سفیر سابق ایران در عربستان و معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری و  اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی بودند.

 


 

اربعین یک ابر رسانه است

به گزارش شفقنا رسانه، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این نشست گفت: به عقیده من با توجه به شاخص های کلاسیک علوم ارتباطات، اربعین نه تنها رسانه است بلکه حتی ابر رسانه هم محسوب می شود. به عبارتی رساترین، مردمی ترین، صمیمی ترین، بزرگترین و جامع ترین رسانه است و می توان گفت رسانه مظلومان و مستضعفان محسوب می شود. حضور مردم از کشورهای مختلف با مذاهب و ادیان متفاوت نشان می دهد که اربعین رسانه فراجناحی، تعاملی، فراگیری، فرامذهبی، فراملی و بین المللی است. به عبارتی می توان گفت اربعین رنگین کمان مشارکت همه اقوام، مذاهب و همه ملت ها است.

او توضیح داد: در مدل های ارتباطی فرستنده، گیرنده و پیام وجود دارد. اگر براساس همین مدل های کلاسیک ارتباطات بخواهیم تحلیلی داشته باشیم، به عقیده من اربعین رسانه است. چون برخلاف شاخص های کلاسیک ارتباطات که افراد مشهور و مقامات فرستنده خبر و پیام هستند در اینجا مردم تولید کننده و فرستنده پیام اربعین محسوب می شوند، گیرندگان هم دوستان و دشمنان هستند.

 

آموزش مستمر و توانمندسازی زائران؛ مهم ترین کارکرد رسانه ها در ایام اربعین

او ادامه داد: سونامی جمعیتی و اقدامات ناکافی و موازی زیر ساختی هم از دیگر مسائل مهم در اربعین است. یعنی همزمان با سونامی جمعیت و افزایش استقبال زوار، حاکمیت به فکر زیر ساخت ها نبوده است. باید آموزش به اندازه این جمعیت و استقبال باشد. رسانه ها می توانند با آموزش مستمر و توانمندسازی زائران و خادمان و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد محیط زیستی در دوره قبل ،حین و بعد از مراسم اربعین ، به برگزاری این مراسم اربعین به منظم ترین ، بهترین و سالم ترین شکل کمک کنند. اربعین می تواند یک الگو و سبک زندگی به نفع همه باشد. ولی می بینیم تنها محدود به همین ایام است این هم جز چالش هایی است که رسانه ها باید به آن توجه کنند.

نصراللهی با اشاره به نقش دانشگاه ها و کارهای تحقیقاتی برای شناخت بیشتر اربعین از منظر معرفتی بیان کرد: دانشگاهها و رسانه ها باید به جنبه های اجتماعی اربعین در کنار جنبه های دینی توجه کنند. نقش دانشگاهیان در توصیف ،تبیین، جذب و پیش بینی مراسم اربعین بسیار مهم است. ما باید در همه این موارد اطلاعات داشته باشیم. الان اطلاعات ما ناکافی است و دانشگاهیان باید در رساله های دکتری و ارشد و در بخش های مختلف تحقیقاتی آن را در دستور کار خود قرار دهند. واقعا این سوژه را موضوعی کهنه و دست چندم نبینند. بلکه موضوع دست اول و ضروری ببینند و ما اساتید دانشگاه باید دانشجویان را به این موضوعات ترغیب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا