اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

تشکیل «بازار مشترک اسلامی» نیازمند دوری از افراطی‌گری و انحصارطلبی است

مدیرگروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: دوری از افراطی‌گری و انحصارطلبی در هر شرایطی می‌تواند به تشکیل بازار مشترک اسلامی و اتحاد بیشتر کشورهای اسلامی کمک کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباستشکیل «بازار مشترک اسلامی» نیازمند دوری از افراطی‌گری و انحصارطلبی است شفیعی‌نژاد، مدیر گروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و استاد دانشگاه قم، در گفت‌وگویی به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت، به بیان نکاتی درباره نقش ایجاد بازار مشترک اسلامی در ایجاد وحدت پرداخت و گفت: درباره تأثیر وحدت و به بیان بهتر تأثیر ثبات سیاسی بر شاخص‌ها و معیارهای اقتصادی، در اقتصاد سیاسی به صورت مفصل بحث شده و روشن شده است که این موضوع تا چه اندازه به وحدت میان کشورهایی که دیدگاه‌های مشترک زیادی دارند کمک خواهد کرد. در مباحث علم اقتصاد و به ویژه در نظریاتی که در تجارت بین‌الملل وجود دارد پیشرفت اقتصادی نیازمند سطح زیادی از صلح و ثبات میان کشورهایی است که تجارت میان آنها انجام می‌شود.

 

تأثیرات شاخص‌های اقتصادی بر شاخص‌های سیاسی

وی ادامه داد: اگر این اتفاق در میان کشورهای همسو، در عرصه اقتصادی رخ دهد طبیعتاً بر روی شاخص‌های سیاسی هم تأثیرگذار خواهد بود؛ به ویژه در شرایط تحریم که انتقال پول به کشور ما با مشکل مواجه است می‌توانیم با پیمان‌های دو یا چندجانبه‌ای که با کشورهای اسلامی منعقد می‌‌کنیم، منع ورود ارز خارجی به کشور یا تحریم‌هایی که روی بانک‌های ما اعمال کنند را به طریقی دور بزنیم.

شفیعی‌نژاد درباره آثار وحدت بر بهبود شاخص‌های اقتصادی کشورهای مسلمان گفت افزود: به بیان دیگر، تشکیل بازار مشترک اسلامی و نزدیکی تجاری هرچه بیشتر کشورهای مسلمان، می‌تواند گامی مؤثر در حذف دلار از مبادلات تجاری میان این کشورها باشد، لذا بهره‌گیری از وحدتی که میان کشورهای مسلمان اتفاق می‌افتد می‌تواند عاملی مهم در بهبود وضعیت شاخص‌های اقتصادی در میان این کشورها باشد.

 

وابستگی بسیاری از کشورهای مسلمان به دول غربی

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به بیان نکاتی درباره موانع تشکیل بازار مشترک اسلامی پرداخت و گفت: در بُعد سیاسی، آنگونه که در عرصه واقعیت شاهد آن هستیم بسیاری از کشورهای مسلمان، استقلال لازم را در تصمیم‌گیری‌های خودشان ندارند و در واقع در اتفاقات اینچنینی، کشورهایی وابسته و تابع رأی قدرت‌های بزرگ هستند. همین مسئله، مانعی بزرگ برای تشکیل بازار مشترک اسلامی است.

در شرایط کنونی نیازمند یک دیپلماسی فعال هستیم که در مرکز تصمیم‌گیری آن، نگاه اقتصادی هم وجود داشته باشد؛ برای مثال باید با هرکدام از این کشورهایی که مذاکراتی را در زمینه سیاسی داریم حتماً باید نگاه اقتصادی هم وجود داشته باشد
مدیرگروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به بیان نکاتی درباره شاخص‌های وحدت اسلامی در عرصه نظریه پرداخت و بیان کرد: این وابستگی‌ها، ما را تا حدودی از آنچه در عرصه تئوریک به دنبال آن هستیم دور می‌کند. در واقع در عرصه نظریه، ما به دنبال آن هستیم که ثبات سیاسی برقرار شود و به دنبال آن شاهد رفاه اقتصادی، تجارت آسان‌تر، مبادلات پولی و مالی راحت‌تر میان این کشورها باشیم اما وضعیت کنونی باعث شده تا در عرصه عمل، مقداری از واقعیت دور باشیم

 

موانع تشکیل بازار مشترک اسلامی

وی با بیان اینکه گروه‌های افراطی یکی از موانع تشکیل بازار مشترک اسلامی هستند یادآور شد: دوری از افراطی‌گری در هر شرایطی و همچنین دوری از انحصارطلبی می‌تواند به تشکیل بازار مشترک اسلامی و اتحاد بیشتر کشورهای اسلامی کمک کند. امروز موانعی اینچنینی در تمام کشورهایی که می‌توانند در این حلقه وحدت قرار گیرند وجود دارد و از جمله اینکه گروه‌های افراطی در همه این کشورها حضور دارند لذا برای مقابله با این پدیده‌‌ها باید از توان دیپلماتیک خود استفاده کنیم.

استاد دانشگاه قم تأکید کرد: در شرایط کنونی نیازمند یک دیپلماسی فعال هستیم که در مرکز تصمیم‌گیری آن، نگاه اقتصادی هم وجود داشته باشد؛ برای مثال باید با هرکدام از این کشورهایی که مذاکراتی را در زمینه سیاسی داریم حتماً باید نگاه اقتصادی هم وجود داشته باشد و افرادی که متخصص امور اقتصادی هستند در این تصمیم‌گیری‌ها و جلسات دیپلماتیک حضور داشته باشند.

 

نگاه اقتصادی مرکز توجه دیپلماسی کشور باشد

این کارشناس اقتصاد اسلامی با اشاره به نقش ارتباطات بین‌المللی در بهبود وضعیت اقتصادی بیان کرد: چنین اقداماتی می‌تواند به رفع موانع کمک کند و می‌تواند به میزان بیشتری، اهمیت ارتباطات دو جانبه و چند جانبه با این کشورها و اهمیت مبادله و تجارت را به گوش سیاسیون برساند.

مدیرگروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان گفت: در مجموع موانعی تشکیل بازار مشترک اسلامی که ناشی از افراطی‌گری در میان برخی از کشورهای اسلامی است را می‌توانیم با دیپلماسی فعال که مرکز آن نگاه و رویکرد اقتصادی باشد برطرف کنیم و همچنین موانع تحقق وحدت و رشد اقتصادی در میان همه کشورهای اسلامی را از میان برداریم.

 


منبع: خبرگزاری ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا