اخبار مؤسسه آیه حیات و نهادهای وابستهمناسبت و عکس روز

دو وظیفه سنگین طلاب در نگاه آیت‌الله العظمی مظاهری

آیت‌الله العظمی حسین مظاهری در پیامی به مناسبت افتتاح مدرسه علمیه علامه بزرگ نایینی، دو وظیفه سنگین طلاب علوم دینی «فهم و شناخت عمیق دین» و ابلاغ و تبلیغ آن را بیان کردند.

متن کامل پیام معظم‌له به شرح ذیل است:

قال الله تعالی: وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ

خداوند بزرگ را سپاسگزاریم که در آستانۀ عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر، عید امامت و ولایت، در شهر با ایمان و فرهنگ نایین، مدرسه علمیه ای مزین به نام مبارک علامه عالی مقام، شیخ الفقهاء و الاصولیین مرحوم آیه الله العظمی میرزای بزرگ نائینی قدّس سرّه الشریف – که حقاً سند افتخار آن منطقه می‌باشند – تأسیس و افتتاح می‌گردد. وجود چنین بنای درخوری، که با اهتمام بسیار، به سامان رسیده است، برای تحکیم موقعیّت دینی و مذهبی شهر نائین و استمرار و ارتقاء هرچه بیشتر برنامه‌های حوزوی و امر با اهمیّت تربیت طلاب و عالمان عامل، امری لازم و ضروری بود و امروز با عنایات خداوند تعالی و در سایۀ توجّهات صاحب اصلی حوزه‌های علمیه حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا لمقدمه الفداء، زمینۀ اهتمام و تلاش هرچه فراوان‌تر جوانان عزیز این شهر برای ورود به خانه مبارک امام زمان علیه‌السّلام و مفتخر شدن به سربازی آن حضرت، فراهم گردیده است.

از این جهت باید از تلاش مخلصانه و فعالیّت عالمانۀ امام جمعه فاضل و محترم نایین جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمود میرزا بیگی دامت تأییداته که با اهتمام بارز خویش، این بناء شکوهمند را فراهم آورده‌اند و نیز به طور ویژه از مدیر بزرگوار حوزۀ علمیۀ اصفهان آیه الله جناب آقای طباطبائی دامت برکاته و نیز همکاران محترمشان که با حمایت و نظارت خود و انواع مساعدت‌ها، زمینه‌های این حرکت بسیار مناسب را از ابتدا تا انتها تضمین نمودند، صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم و از خداوند تعالی، توفیقات عالیۀ آن عزیزان را در استدامۀ این حرکت‌های امیدبخش مسألت می‌نمایم.

تذکّر این نکتۀ مهم را به طلاب و فضلاء عزیز نیز لازم می‌دانم  که به تصریح قرآن کریم، دو وظیفۀ سنگین «فهم و شناخت عمیق دین» و «ابلاغ و تبلیغ آن» بر عهدۀ طلاّب علوم دینی است:

«فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»

و ایفای این دو مسئولیّت اساسی در جامعۀ بشری جز با سه ابزار مهم «علم، ایمان و عقلانیّت» امکان‌پذیر نخواهد شد و از این‌رو باید برای انجام این وظایف خطیر، به نحو هرچه شایسته‌تر، قدرت علمی و قوّت معنوی و سطح عقلانیّت حوزه‌‌های علمیه و و طلاّب و فضلاء عزیز به نحو مناسب تضمین گردد و این ممکن نخواهد شد مگر با اهتمام هرچه بیشتر و تلاش هرچه وافرتر طلاّب گرامی و نیز نظارت و برنامه ریزی هرچه کامل‌تر مسئولان و متصدّیان امور حوزه‌های علمیّه.

برادران و فرزندان عزیز! امروز شرایط جهانی و بین المللی از جهات مختلف و خصوصاً از حیث فرهنگی، شرائطی خاص و به یک معنا، بحران زده است. از سویی بشریّت، ‌تشنۀ دریاقت معارف روشن و حیات بخش الهی است و راه نجات خود را از ظلمت‌ها و مصیبت‌های گوناگون روحی و روانی، حرکت به سمت تعالیم تابناک پیامبران خدا می‌داند و از سویی، دست‌ها و دستگاه‌های مختلف برای بی‌اثر کردن این معارف و بد جلوه دادن آن در تمام مناطق دنیا، در حال تو طئه و اقدا‌م‌اند. باید دامن همّت را به کمر بزنیم و با تقویت سطح علم و تقوا و عقلانیّت خود، با تمام توان برای اشاعۀ معارف زندگی‌ساز دین مبین و تعالیم عالیۀ اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین، تلاش کنیم.

امید است تأسیس این مدرسۀ علمیه در دارالمؤمنین نائین، موجب تربیت سربازانی وفادار و بصیر و با ایمان و عالم و عامل برای حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف باشد و به مصداق «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَیْرٌ»، زمینۀ مناسبی برای اشاعه و تروج هرچه بیشتر دین و معارف دینی در آن منطقه و در همۀ کشور و بلکه در جهان اسلام گردد،انشاء الله.

از خداوند تعالی مزید توفیقات همۀ عزیزان را خواستارم و بار دیگر از همۀ بزرگوارانی که در این امر خیر با اهمیّت، تلاش نموده‌اند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

دکمه بازگشت به بالا