اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

آیت‌الله جوادی آملی: بکوشید جهانی بیاندیشید و جهانی حرف بزنید

مدیریت حوزه علمیه مشهد جلوی «نهال فروشی» را بگیرد / حوزه علمیه مشهد می‌تواند بدون تعطیلی و دوازده ماهه باشد

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به سوابق درخشان حوزه علمیه خراسان و با بیان اینکه این حوزه سوابق درخشان فراوانی دارد، توصیه کرد: مدیریت این حوزه علمیه در گام اول جلوی «نهال فروشی» را جداً بگیرد و با شناسایی استعدادهای راغی از آنها حمایت کند تا از حوزه و مسیر درس و تحقیق خارج نشوند.

به گزارش شبکه اجتهاد، ‌آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، در جمع مسئولان، اساتید ‌و طلاب حوزه علمیه مشهد، در مدرسه علمیه عالی نواب به موضوع «رسالت حوزه‌های علمیه» پرداخت و با اشاره به اینکه وقتی دین طلوع کرد اولین بیان او «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَهٌ» بود، گفت: جاهلیت وقتی به تمدن و مدنیت تبدیل می‌شود که عنصر محور آن «علم» باشد. حضرت نفرمود که طلب علم واجب است، بلکه فرمود: طلب علم «فَرِیضَهٌ» است؛ این «تا»ی فریضه، تای مبالغه است، یعنی یادگرفتن و علم آموزی بسیار بسیار واجب است.

ایشان ادامه داد: آن علمی که یادگیری‌اش فریضه و بسیار واجب است، متن آن را قرآن کریم برای ما مشخص کرد و فرمود که «و یعلّمهم الکتاب و الحکمه»، این نیازمند به شرح است که این کتاب و حکمت چیست؟

 

حوزه علمیه مشهد می‌تواند بدون تعطیلی و دوازده ماهه باشد

معظم له در همین راستا گفت: حوزه علمیه مشهد این موقعیت را دارد که در سایه برکات وجود مبارک ثامن الحجج(ع)، حوزه علمیه بدون تعطیلی و دوازده ماهه داشته باشد.

‌آیت‌الله جوادی آملی، با تاکید بر اینکه وظیفه و رسالت اصلی حوزه این است که «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» باشد، توضیح داد: خداوند قرآن را نازل نکرد که برای یک ملت و مملکت باشد، این کتاب برای همه بشر و کتابی جهانی است و این وظیفه همه ما را مشخص می‌کند که باید جهانی فکر کنیم و حرف بزنیم.

ایشان ادامه داد: این «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» یعنی این کتاب آنقدر توانمند هست که بر همه مکاتب دیگر جهان پیروز شود و ظفر یابد و این کار به دست شماست و اگر رسول گرامی اسلام فرمود «الاسلامُ یَعلو ولا یُعلی عَلَیهِ» این جمله خبریه است که به داعی انشاء القاء شده؛ یعنی بر همه شما لازم و واجب است که بکوشید جهانی بیاندیشید و جهانی حرف بزنید.

معظم‌له با بیان اینکه لازمه این کار این است که همه مکاتب جهان را با دقت مطالعه و بررسی کنید و تا مکاتب جهان را نشناسید که نمی‌توانید اظهار نظر کنید، یادآور شد: این می‌شود «آیه محکمه»؛ این نه متزمن است که به زمان خاصی اختصاص داشته باشد و نه متمکن است که به مکان خاصی اختصاص پیدا کند. پس این «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» وظیفه و هدف اصلی ماست و باید به این سمت حرکت کنیم و این شدنی است.

نهال فروشی جزو بدترین کارهاست

معظم له با اشاره به سوابق درخشان حوزه علمیه خراسان و با بیان اینکه این حوزه سوابق درخشان فراوانی دارد، توصیه کرد: مدیریت این حوزه علمیه در گام اول جلوی «نهال فروشی» را جداً بگیرد و با شناسایی استعدادهای راغی از آنها حمایت کند تا از حوزه و مسیر درس و تحقیق خارج نشوند.

ایشان با استفاده از تعبیر «نهال فروشی» نسبت به استعدادهایی که در حوزه علمیه تحصیل می‌کنند، توضیح داد: نهال فروشی جزو بدترین کارهاست، یعنی اگر طلبه‌ای مستعد است باید مسیر خواجه نصیر را طی کند و افرادی را برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام تربیت کند، نه اینکه خودش در مسیری غیر از علم آموزی قرار بگیرد.

استاد عالی حوزه علمیه قم سپس افزود: تامین مدرسان عالم برای سال‌های آینده وظیفه مهم مدیریت حوزه‌هاست تا به برکات شما اساتید و فضلا، زمینه «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» محقق شود.

‌آیت‌الله جوادی آملی در پایان سخنان خود با اشاره به تلاش سید مرتضی و تربیت شاگردانی بزرگ، گفت: حوزه علمیه باید استعدادیابی کند تا محصولی مانند آنچه در حوزه علمیه نجف به ثمر نشسته، به بار بنشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا