آرشیو

آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار مدیران، اساتید و طلاب جامعه الزهرا(س)

 آیت الله العظمی جوادی آملی آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار مدیران، اساتید و طلاب جامعه الزهرا(س)
مادرشدن و فرزند آوری، تربیت درست فرزندان و همسرداری از مهمترین وظایف زنان است /جامعه امروز ما بسیار نیازمند عفاف و حجاب است
حوزه/ جامعه امروز ما بسیار نیازمند عفاف و حجاب است. قرآن می فرماید زن خوب می تواند الگو و نمونه برای جامعه خوب باشد، در اینجا دیگر صحبت از زن و مرد نیست، می فرماید مریم(س) الگوی همه افراد خوب جامعه است، در نتیجه یک زن می تواند به این مقام برسد که برای همه افراد خوب جامعه الگو باشد

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعه الزهرا در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، اظهار داشتند: این که پیامبر(ص) فرمودند: «العُلَماءُ وَرَثَهُ الأنبیاءِ»، این جمله خبریه به داعیه انشاء القاء شده است؛ یعنی بکوشید که از انبیاء ارث ببرید؛ در نتیجه کسی که وارد حوزه شد باید بکوشد تا به آن مقامی برسد که از انبیاء ارث ببرد و وارث آنها شود.

ایشان ادامه دادند: فرق جوهری بین ارث مال و ارث علم وجود دارد؛ در ارث مال تا مورث نمیرد چیزی به وارث نمی دهند اما در ارث علم، تا خود وارث نمیرد چیزی نصیب او نمی شود، انسان تا زمانی که به درجه «موتوا قبل ان تموتوا» نرسد به مقام «وَرَثَهُ الأنبیاءِ» نخواهد رسید و این کار ممکن است چرا که اگر ممکن نبود از ما نمی خواستند. این فرمایش پیامبر(ص) که فرمودند «حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا و زِنُواها قبلَ اَنْ تُوزَنُوا؛ خویشتن را محاسبه کنید قبل از آن که به حساب شما برسند و خویش را وزن کنید قبل از آنکه شما را وزن کنند»، برای رسیدن به همین مقام است.

معظم له خاطرنشان کردند: اگر این امر واقع شود، آنگاه دیگر ذکورت و انوثت مطرح نخواهد بود، برخلاف ارث مال، در ارث علم فرقی بین مرد و زن نیست؛ هر که عالم تر و با تقواتر باشد بهره بیشتری از علم خواهد بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی اذعان داشتند: در صدر اسلام زنان بسیاری بودند که پیش از شوهرانشان اسلام آوردند در حالی که شوهرانشان همچنان در راه کفر شمشیر می زدند، بنابراین اساس کار همان قرب الهی، طهارت و کشتن هوا هوس است، اگر می خواهید برهان و حکمت را سرمایه خود قرار دهید باید بال و پر دیگری طلب کنید! طبق فرمایش حضرت امیر علیه السلام کسانی در قرب الهی موفق ترند که ابتدا هوا و هوس خود را کشته باشند.

 ایشان با تاکید بر اهتمام هر چه بیشتر در مسیر کسب علم ابراز داشتند: هرگز نباید در مسیر کسب علم توقف کرد، طبق بیان امام مجتبی علیه السلام در امور دنیوی همواره پایین تر از خود را ببینید اما در علم و دانش همواره بالاتر از خود را الگو قرار دهید؛ استاد اگر همواره نگاهش به شاگردان خود باشد هرگز پیشرفت علمی نخواهد کرد، بلکه باید مرتب درجات بالاتر علم را در نظر داشته باشد لذا در حوزه ها شرح حال علما را می خواندند تا ضمن آشنایی با سیره آنها به این بیاندیشند که ما چرا مانند آنها نباشیم؟!

معظم له رسالت طلاب خواهر را رسالتی خطیر دانستند و ابراز داشتند: شما باید عالمانه و عاقلانه این مسائل را خوب برای زنان جامعه تبیین و به جامعه منتقل کنید که آنکه انسان را آفرید، فرمود با پارچه ای سر و گردن و سینه خود را بپوشانید، آنکه روسری خود را بر می دارد نمی داند دارد در مقابل قرآنی می ایستد که فرمود «لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ».

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: مو که وسیله زینت است در فقه ما دارای حرمت و آسیب زدن به آن، حتی دارای جریمه و دیه می باشد یعنی اگر کسی موی فرد دیگری را بتراشد یا به آن آسیب بزند باید دیه یا جریمه بدهد، کسی که این حدود را برای موی انسان تعیین نموده است، همو دستور داده که موی سر زنان پوشیده باشد.

ایشان تاکید داشتند: جامعه امروز ما بسیار نیازمند عفاف و حجاب است. قرآن می فرماید زن خوب می تواند الگو و نمونه برای جامعه خوب باشد، در اینجا دیگر صحبت از زن و مرد نیست، می فرماید مریم(س) الگوی همه افراد خوب جامعه است، در نتیجه یک زن می تواند به این مقام برسد که برای همه افراد خوب جامعه الگو باشد.

معظم له در پایان گفتند: مادرشدن و فرزند آوری، تربیت درست فرزندان و همسرداری از مهمترین وظایف زنان است که به زن شخصیت و مقام والا می بخشد. ازدواج، رهاورد آسمانی پیامبر(ص) است، ازدواج هرگز به معنی اجتماع مذکر و مونث نیست! وگرنه اجتماع مذکر و مونث در ابرها، گیاهان و حیوانات نیز وجود دارد اما در خصوص انسان صحبت از تشکیل بنای مستحکم نکاح جهت رشد انسانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا