اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

بررسی فقه سینما و تئاتر در سومین همایش ملی «فقه و هنر/ شفاف‌سازی فقه هنر و حل مشکلات سانسور در سینما»

دبیر علمی همایش ملی «فقه هنر» از برگزاری سومین همایش ملی فقه هنر با حضور اهالی سینما و اساتید حوزه علمیه در قم خبر داد.

دبیر علمی همایش ملی «فقه هنر» از برگزاری سومین همایش ملی فقه هنر با حضور اهالی سینما و اساتید حوزه علمیه در قم خبر داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در نشست خبری “سومین همایش ملی فقه هنر” که در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، گفت: تاکنون دو همایش‌ ملی فقه هنر برگزار شده و در قالب کتاب و مقاله به چاپ رسیده‌است؛ هدف اصلی این همایش‌ها بیان فقه هنر بود.

وی افزود: دو همایش اول به دلیل طرح مسائل کلی بیشتر به تولید محتوا و مقالات منجر شد، ویژگی سومین همایش ملی فقه هنر در این است که از کلی‌گویی خارج می‌شود و بر تعینات هنری تمرکز خواهد کرد، همچنین هدف اصلی آن تبیین فقه سینما و تئاتر است.

ناظر علمی سلسله همایش‌های ملی فقه هنر بیان کرد: اگر سینما و تئاتر زنده باشد و در حالت اغما نباشد، در ایجاد فرهنگ و گفتمان و زمینه‌های اخلاقی و ضد اخلاقی تاثیرات گسترده‌ای خواهد گذاشت و هر چقدر پدیده زنده‌تر و کارآمدتر باشد پرداختن به فقه آن نیاز بیشتری دارد.

وی ادامه داد: در کشوری هستیم که ادعا می‌کنیم پدیده‌های آن باید مشروط باشد، از یک طرف پدیده سینما و تئاتر داریم و از طرفی دیگر مسائل شرعی آن باید برطرف شود و لذا از این بابت این همایش حائز اهمیت خواهد بود.

استاد خارج فقه حوزه بر لزوم حضور هنرمندان ساحت سینما و تئاتر در این همایش تاکید کرد و افزود: مشاوره و توضیح مسائل را اهالی سینما و ابعاد فقهی سینما و تئاتر را اساتید حوزوی در این همایش مطرح خواهند کرد.

شفاف‌سازی فقه هنر و حل مشکلات سانسور در سینما

حجت‌الاسلام محمدحسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر قم نیز در این نشست گفت: امسال ۳۰ مقاله به اساتید فقه و اصول سفارش خواهیم داد که ۲۰ مورد از آن در چکیده مقالات خواهد آمد و تا نیمه آذرماه این چکیده مقالات آماده می‌شود و متن کامل مقالات هم در سال آینده در کتابی چاپ خواهد شد.

وی افزود: در همایش اول و دوم فقه هنر به مسائل کلی پرداخته شد و در همایش سوم فقه سینما و تئاتر را بررسی می‌کنیم، فقه جایگاه ویژه‌ای در حکومت شیعه دارد و بخش عمده‌ای از سیاست‌های کشور ناظر بر فقه است و هر چقدر ابعاد کلی فقه مشخص‌تر شود قانون و مقررات شفاف‌تری به دنبال خواهد داشت.

نواب بیان کرد: بدون شک قانون‌گذاری مبتنی بر رعایت اصول فقهی به نفع سینما است زیرا اعتقاد داریم سینما یکی از رساترین ابزار انتقال مفاهیم اخلاقی است، سینما در این چهل سال به انقلاب اسلامی ادای دین کرده‌است و امروز سینمای ایران یک سینمای اخلاقی است اگر بخواهیم یکی از محورهای انقلاب اسلامی را برجسته بدانیم، سینما است.

وی در انتقاد از حواشی پیش آمده در خصوص فیلم «رستاخیز» درویشیان و اعتراض مذهبی‌ها به این فیلم، ادامه داد: اگر احکام دینی شفاف‌تر بیان شده بود هیچ مشکلی پیش نمی‌آمد و اقبال به کارهای دینی کمتر نمی‌شد، و نتیجه آن اکران فیلم در عراق بود.

نواب با اشاره به سانسور در سینمای ایران اظهار کرد: اگر ابعاد فقهی مشخص شود چارچوب‌های سانسور نیز برای وزارت ارشاد معین خواهد شد؛ سانسور در حال حاضر به این صورت است که قسمت سانسور شده از فیلم به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شود و لذا بیشتر از فیلم اصلی دیده خواهد شد و در نتیجه منجر به اشاعه فحشا در ابعاد گسترده‌تر می‌شود.

وی تاکید کرد: بررسی ابعاد فقهی سینما و تئاتر هم به نفع سینماست و هم به نفع حکومت اسلامی و علاوه بر این مردم نیز علاقه‌مند هستند که با ابعاد فقهی آشنایی کامل پیدا کنند؛ ارسال چکیده آثار تا نیمه آذرماه و برگزاری این همایش هفته آخر دی ماه و چاپ مقالات در اردیبهشت ماه انجام خواهد شد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر در پایان سخنان خود گفت: مهمانان این همایش اساتید حوزه علمیه قم و سینماگران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا