حجت الاسلام وحدتی شبیری، در این نشست ضمن ابراز تأسف نسبت به این موضوع که با وجود دانشگاه رضوی نباید تولید علوم اسلامی روی زمین بماند، گفت: در شرایط فعلی نیاز است تا نرم افزار تمدن نوین اسلامی با تأمین مراکز پژوهشی تهیه شود و در اختیار نهادهای علمی قرار گیرد.
یکی از عناصر برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی وقف، احسان و نیکوکاری است که در شرایطی که تمدن نوین اسلامی محقق شود؛ اقتصاد بر پایه این سه عنصر میچرخد و به همین دلیل نیاز است تا افق نگاه در مسیر فعالیتهای پژوهشی گسترده و وسیع و در سطع بالایی قرار داشته باشد از طرفی اتحاد جهان اسلام یکی دیگر از عناصر و مولفههای تحقق تمدن نوین اسلامی است که در این مسیر راهبرد دانشگاه رضوی باید تقریب در جهان اسلام باشد.
نجفی، در ادامه این نشست به بررسی ارتباط بین فرهنگ و تمدن پرداخت، گفت: فرهنگ وقتی به منصه ظهور اجتماعی میرسد تمدن است؛ یعنی ابتدا فرهنگ است که وقتی عمیقتر میشود و جنبه اجتماعی پیدا میکند تمدن می شود. به عنوان نمونه در فرهنگ ما دین با تمدن عمومیت دارد؛ وقتی در شهرسازی ما می خواهند فرهنگ عبودیت را به نمایش درآورند، مسجد را نشان می دهند؛ مسجد جلوه تمدنی ما است. در واقع فرهنگی که ظهور اجتماعی پیدا میکند تمدن نامیده میشود.
برخی حداقلی از جامعه اسلامی گذشته را میپذیرند
درباره تمدن نوین اسلامی در سه جزء میتوان صحبت کرد و در تمدن یکسری مسائل مشترک است، غربی و شرقی و اسلامی و غیر اسلامی ندارد و تمدن با روایات معنی میشود مانند روایت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و خرده روایتها وقتی با یکدیگر جمع میشوند و کلان دیده میشود نگاه تمدنی است.
در تمدن معیاری و مصداقی وجود دارد؛ وقتی از تمدن نوین اسلامی صحبت میشود در واقع در تمدن نظم و قانون وجود دارد و بی نظمی و بی قانون در آن نیست. پسوند اسلامی به معنای هویت دینی است که غربیها ندارند و نوین بودن به این دلیل است که حلقه پیوستهای در جمهوری اسلامی وجود دارد بنابراین باید تمدن گذشته اسلامی را با تمدن آینده اسلامی پیوند دهد.
تمدن گذشته، همان میراثی است که باید نگاه وحدت گونه به آن داشت و تمدن آینده با بحث مهدویت گره خورده است که این دو باید به هم وصل شود. درباره گذشته اسلامی دو روایت افراطی از آن وجود دارد که یک روایت آن مربوط به برادران اهل تسنن است که هر اتفاقی در تاریخ اسلام را میخواهند تحریف کنند و شیعه این موضوع را نمیپذیرد و به خلافت نقد دارد؛ اما این نقد تکفیری نیست.