آرشیو

رشد ۶ برابری مدارس علمیه ایلام/ پذیرایی از ۲۰ هزار زائر اربعین در سال ۹۶/ توزیع ۵۰ هزار قوطی کنسرو و آب معدنی در بین زلزله زدگان

رشد ۶ برابری مدارس علمیه ایلام/ پذیرایی از ۲۰ هزار زائر اربعین در سال ۹۶/ توزیع ۵۰ هزار قوطی کنسرو و آب معدنی در بین زلزله زدگان

«ایلام» را با «مهران» و «مهران» را با «اربعین» می شناسیم؛ ایلام و مهرانی که گذرگاه بسیاری از حوزویان و غیرحوزیان برای ورود به خاک عراق و تشرف به بارگاه منور و قدسی أباعبدالله الحسین(ع) است.

از دست اندرکان ایجاد مقدمات سفر به کربلا برای حوزویان، حجت الاسلام والمسلمین وعد مرادبیگی، مدیر حوزه علمیه ایلام است که در حاشیه بازدید از «خبرگزاری حوزه»، سؤالاتی را خدمت وی، مطرح و پاسخ هایی را در رابطه با حوزه علمیه این استان و سایر فعالیت ها دریافت نموده ایم.

* ضمن تشکر از حضور در «خبرگزاری حوزه»، از قدمت حوزه علمیه ایلام برای ما بفرمایید.

نخستین حوزه علمیه رسمی ایلام، حوزه علمیه باقریه این استان است که سال ۱۳۵۴ توسط آیت الله حیدری و با تعداد اندکی از طلاب راه اندازی شد و در سال ۱۳۶۱ ساختمانی برای آن تأسیس و با نام صاحب الزمان(عج) فعالیت خود را ادامه داد؛ منتهی در همان سال ۶۱ که حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) رسما به کار جذب طلاب مشغول شد، تا سال ۱۳۸۲ یک برهه از حوزه علمیه ایلام بود و به حداقل ها اکتفا می شد و توسعه ای در آن اتفاق نیفتاد، اما از سال ۱۳۸۲ تحولات خوبی در این حوزه صورت پذیرفت و در ساخت ساختمان ها و جذب طلاب، کارهای مناسبی انجام شده است.

ارتقاء سطح حوزه علمیه ایلام در همان دهه ۸۰ اتفاق افتاد و تبدیل به یکی از مراکز علمی، فرهنگی و سیاسی تأثیرگذار در استان شد و منجر به روی آوردن جوانان با استعداد و متعهد به سمت حوزه شده است.

ما از همان سال ها به دنبال کادر سازی علمی و مدیریتی در استان بوده و امروز طلابی از همان زمان، به عنوان اساتید و مدیران حوزه علمیه استان مشغول به فعالیت هستند.

* حوزه علمیه استان ایلام پس از راه اندازی مدیریت استانی چه تحولاتی داشته است؟

پس از راه اندازی مدیریت حوزه علمیه استان ایلام، شش مدرسه علمیه به این استان اضافه شده و در حال حاضر با هفت مدرسه علمیه در خدمت طلاب هستیم.

تلاش کردیم مدارسی با کیفیت مناسب علمی و اخلاقی داشته باشیم. همچنین اساتید حاضر در استان نیز از طلاب همین استان بوده و برخی از آنان رتبه های بالای کشوری دارند.

مقید هستیم هر دو ماه یک بار با کل معاونین مدیریت استان به جهت سرکشی، در مدارس علمیه حاضر شده و از نزدیک مشکلات موجود را بررسی و مرتفع نماییم. همچنین با طلاب نیز جلسات خصوصی داشته تا انتقادات و پیشنهادات این عزیزان را شنیده و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

بحمدالله حوزه علمیه استان ایلام، حوزه ای اخلاقی، انقلابی، علمی و بانشاط است و در مناسبت های گوناگون، پیشتاز بوده و مؤمنین و ولایتمداران استقبال مناسبی داشته و تقدیر و تشکر دارند.

در برابر حوادث گوناگون نیز تلاش می کنیم موضع گیری های به موقع داشته و روشنگری های خوبی برای مردم داشته باشیم؛ همچنین سعی و تلاشمان این است که حول محور نماینده محترم ولی فقیه استان، حجت الاسلام والمسلمین لطفی محور وحدت روحانیت در استان باشیم.

از جمله تحولات حوزه علمیه این استان، راه اندازی پایه های بالا در این استان و ارتقاء تا سطح سه حوزه بوده است.

همچنین طلاب برای برخی از امتحانات به قم می آمدند، اما امروز این امتحانات در خود استان انجام شده و هم اکنون کل امتحانات کتبی و شفاهی پایه ششم به استان واگذار شده است.

پیشرفت در مباحث فناوری و برنامه های آموزشی و جذب طلاب بومی و نظارت مناسب بر آنان از دیگر تحولات راه اندازی مدیریت استانی ایلام بوده است.

برگزاری کارگاه های آموزشی، اخلاقی، مهارتی و … برای طلاب و خانواده های آنان از جمله برنامه های مدیریت این استان بوده است.

درس خارج استان نیز از امسال آغاز شده و طلاب با شرکت در درس نماینده ولی فقیه در استان، دروس خارج را پشت سر می گذارند.

* در حوزه علمیه ایلام، مرکز تخصصی یا مدارس سفیران هدایت هم راه اندازی شده است؟

در حال حاضر، هر هفت مدرسه علمیه این استان، بلندمدت بوده و به دنبال راه اندازی دو مدرسه علمیه سفیران هدایت در استان هستیم؛ همچنین پس از راه اندازی مدیریت حوزه استان، رشته تخصصی کلام  نیز در استان راه اندازی شده و از بهمن ماه امسال این رشته را در سطح دو آغاز خواهیم کرد؛ همچنین به دنبال رشته تخصصی قضا نیز می باشیم.

* چه تعداد طلبه و استاد در این استان مشغول به تحصیل و تدریس می باشند؟

در حال حاضر، قریب به ۴۵۰ طلبه ،۳۳ استاد رسمی و ۷ کادر مدیریتی به عنوان مدیران مدارس علمیه در این استان مشغول به فعالیت های علمی و اجرایی می باشند.

* حوزویان، حوزه علمیه ایلام را با اربعین بیشتر می شناسند. کمی از حال و هوای آن روزها و برنامه هایی که در آن داشتید، برای ما بفرمایید.

اربعین حماسه ای بزرگ برای دنیای اسلام است و ما در هرچه در باشکوه برگزار کردن آن تکلیف داریم؛ چون برخی به دنبال آن هستند که این حماسه عظیم را «برائتی» کنند؛ اما ما باید آن را «وحدتی» نماییم.

برخی از گروه ها و اشخاص به دنبال آن هستند که راهپیمایی عظیم اربعین را به عنوان شیعه انگلیسی مطرح نمایند؛ اما ما باید تلاش کنیم آن را به عنوان اسلام ناب معرفی نماییم.

حوزه علمیه ایلام این مهم را درک کرده و با تمام قدرت در میدان آمده است. ما در مسائل جزئی نیز ورود می کنیم تا این حماسه بزرگ به صورت درست معرفی شود؛ به همین جهت ستاد اربعین استان را از چهار سال گذشته راه اندازی نموده؛ ما از سه سال گذشته خود را به خوبی نشان داده است.

* در اربعینی که گذشت، میزبان چه تعداد زائر بوده اید؟

مدرسه علمیه مهران و دهلران، پشتیبان موضوع اربعین ما بوده و امسال قریب به ۲۰ هزار زائر را پوشش داده ایم. مدرسه علمیه مهران، تنها موکب این شهر بود که اسکان، پارکینگ و تغذیه رایگان برای زائران در نظر گرفته بود. در این راستا، مدیر محترم حوزه های علمیه نیز توجه مناسبی به استان داشته و برخی از مشکلات مرتفع شد.

* از نقش طلاب ایلامی در خدمت رسانی به زائران اربعین بفرمایید.

امسال در ایلام تلاش کردیم قریب به ۶۰ طلبه ملبس را در موکب های گوناگون استقرار دهیم و حتی برخی از طلاب را به عراق اعزام کردیم تا بتوانند به فعالیت های تبلیغی و دینی بپردازند.

موکب حوزه علمیه ایلام نیز فعالیت های مناسبی با حضور طلاب داشته و خود طلاب این استان نگهبان پارکینگ بوده و از ماشین ها مراقبت می کردند.

به گفته طلاب سراسر کشور، حرکت حوزه علمیه ایلام، عزتی برای روحانیون بوده و نیازمند زیرساخت های بیشتری برای این برنامه در استان هستیم.

http://media.hawzahnews.com/Original/1396/07/25/IMG08544418.jpg

* انتظار شما از مراکز مدیریت سایر استان ها چیست؟

طرحی را به مدیران استانی دادیم تا محصولات فرهنگی استان خود را برای ما ارسال کرده و ما در میان زائرین توزیع کنیم؛ ما می توانیم مجری برنامه های گوناگون باشیم و نکته ای که باید به آن توجه کرد، آن است که باید در این مسیر، کار کرد و بدون تلاش و زحمت نمی توانیم خروجی مناسبی داشته باشیم.

باید روحانیون سایر استان ها در اختیار حوزه علمیه ایلام قرار بگیرند تا بتوانیم خدمات و برنامه های زیبا و بیشتری برای زائران داشته باشیم.

* از کمبودهای حوزه علمیه ایلام برای زائران اربعین بفرمایید.

ساخت زائرسرا در مهران، اولین نیاز این استان برای زائرین اربعین می باشد؛ چراکه امسال حتی برخی از زائرین در حیاط می خوابیدند و با کمبود جا مواجه بوده ایم. امروز حتی حوزه علمیه ایلام نیز استیجاری است و ساختمان آن متعلق به آموزش و پرورش استان می باشد. در حال حاضر، زمینی به مساحت ۷۷۵ متر برای زائرسرا در مهران تهیه و نقشه آن نیز کشیده شده است تا بتوانیم آن را تبدیل به یک مجتمع بزرگ فرهنگی و علمی نماییم که البته نیازمند حمایت مراجع گرانقدر و مدیران ارشد حوزه است.

ما می توانیم ایلام را تبدیل به قطب کشوری کنیم؛ چراکه انگیزه، پتانسیل و قدرت کار مناسب در این استان وجود دارد.

ما طلابی در این استان داریم که حتی از جیب خود برای برنامه های اربعین خرج کرده و نگذاشتند در این ایام کم و کسری داشته باشیم.

* حضور مدیران و طلاب ایلامی در کمک رسانی به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه هم بسیار پررنگ و جهادی بود. چه اقداماتی در کمک به زلزله زدگان انجام دادید؟

حوزه علمیه ایلام در همات ساعات اولیه وقوع حادثه دلخراش زلزله در غرب کشور و بخش های از استان کرمانشاه، با تشکیل ستاد مدیریت بحران، برنامه ریزی های لازم برای بسیج امکانات و کمک رسانی به زلزله زدگان و حضور جهادی طلاب در مناطق زلزله را انجام داد.

پس از تشکیل ستاد و برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم، همراه با معاونان حوزه استان راهی مناطق زلزله زده سرپل ذهاب، ازگله، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، و … شده تا از نزدیک در جریان مشکلات آسیب دیدگان قرار گرفته و با آنان ابراز همدردی داشته باشیم.

پس از حضور در منطقه و مشاهده عمق حادثه، هماهنگی های لازم را با استان در راستای اعزام جهادی طلاب و ارسال کمک های فوری و اولیه شامل کنسرو، آب معدنی، پوشاک گرم، چادر، پتو، و … انجام داده و با حضور در جمع مردم زلزله زده که وضع روحی مناسبی نداشتند، به یاری آنان شتافته و علاوه بر کمک به نیروهای امدادی، از زلزله زدگان نیز در حد توان دلجویی داشتیم.

با رسیدن محموله های ارسالی از ایلام، کار توزیع اقلام و مایحتاج بین مردم زلزله زده اعم از شیعه و سنی، توسط طلاب و روحانیون استان آغاز شد و آسیب دیدگان از زلزله، حضور روحانیت در کنار خود را ملموس تر احساس کرده و امید دوباره ای یافتند.

کمک رسانی به روایت آمار

با مشاهده وضع زلزله زدگان و علیرغم تمام مشکلات، پنج روز را به صورت جهادی در کنار مردم مانده و در طی مدت حضور در منطقه، از ۵۰۰ چادر و منزل مردم زلزله زده سرکشی کرده و ۲۰ هزار قوطی کنسرو، ۳۰ هزار آب معدنی کوچک، ۵ هزار قرص نان، ۲ هزار بسته خرما، و … را در بین زلزله زدگان توزیع کردیم.

مسئولان حوزه ایلام همچنین از اطلاع رسانی به موقع از وضعیت آسیب دیدگان زلزله و حضور جهادی طلاب و روحانیون در مناطق زلزله زده غافل نبودند و با ارسال سریع اخبار، تصاویر و فیلم های کمک رسانی حوزویان به زلزله زدگان، به رسانه رسمی حوزه، هم مسئولان و مردم را در جریان عمق حادثه قرار دادند و هم بخشی از فعالیت جهادی روحانیون در منطقه را به تصویر کشیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا