اخبار علماء و همایش‌ها

رییس دانشکده علوم حدیث: حوزه به سیاست‌گذاری در عرصه فضای مجازی بپردازد

حجت الاسلام والمسلمین صادقی، یکی از اساتیدی که فرصت بیان دیدگاه‌های خود در محضر رهبری را پیدا کرد، خواستار ورود حوزه و حوزویان به عرصه مجازی و سیاستگذاری در این عرصه شد.

رییس دانشگاه علوم حدیث در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به دستاوردهای سفر مقام معظم رهبری به قم، گفت: معظم له در بیانات خود در جمع اساتید و فضلای نخبه حوزه، رئوس کلی منشور روحانیت را ترسیم کردند؛ بر این اساس ما باید با بهره‌گیری از این رئوس، چشم‌انداز آینده و بیانیه ماموریت روحانیت را استخراج نماییم.

وی، رسانه‌های جدید، هنر و فن‌آوری اطلاعات را از جمله محورهای سخنان خود در دیدار اساتید و فضلای حوزه با مقام معظم رهبری عنوان کرده و اظهار داشت: امروز رسانه به کمک هنر و با استفاده از پیشرفت فناوری فضای جدیدی در عالم خلق کرده‌ و روز به روز عرصه‌های بیشتری می‌آفریند.

رییس دانشکده علوم حدیث افزود: هر کدام از فضاهای مجازی ویژگی خاص خود را دارند، ولی ویژگی‌ مشترک تمام آنها این است که تا حد زیادی استقلال از جهان واقعی دارندو دنیایی را که درست می‌کنند، تاثیرات زیادی بر مردم دارد.

*فضای مجازی، جهان واقعی را به تبعیت وا می دارد

وی با بیان این که دنیای مجازی با اقدامات خود جهان واقعی را به تبعیت در می‌آورد، بیان داشت: رسانه‌های امروز گزارشگر واقعیت نیستند، بلکه بیشتر تبیین و کشف جدید کرده و ضمن جهت دهی افکار یک فضای جدید بر اساس قوه خیال می‌آفرینند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی یادآور شد: آمادگی روحانیت در رابطه با رسانه‌ها و این که چه اندازه توانسته خود را مهیای مواجهه با این رسانه‌ها و فضای جدید یا هنرهای مدرن و فناوری‌های نوین کند، از جمله بحث‌هایی بود که در محضر مقام‌معظم ‌رهبری بیان شد.

مدیر انجمن کلام اسلامی حوزه با بیان این مطلب که فضاهای مجازی محیطی کاملا متکثر و متعدد است، خاطرنشان کرد: با وجود این فضاها دیگر نمی‌توان از ورود و گسترش اطلاعات مختلف جلوگیری کرد، به همین دلیل لازم است روحانیت به جای برخورد سلبی با ورود اطلاعات، به هدایت و سیاستگذاری در این فضا بپردازد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: یکی از وظایف امروز روحانیت این است که کانون حقیقی خود را در فضاهای مجازی عرضه کند.

*روحانیون در فضای مجازی حضور یابند

رییس پژوهشکده علوم حدیث تصریح کرد: برای محقق شدن این امر، روحانیت باید آموزش‌های رسانه‌ای، هنری و فناوری را فرا بگیرد و در فضاهای دیجیتالی حضور پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی افزود: امروز باید با گسترش آموزش‌های نوین برای طلاب، گامی در گسترش معارف نورانی اهل‌بیت‌عصمت و طهارت‌(ع) در قالب‌های متنوع هنری و با زبان‌های مختلف رسانه‌ای برداریم.

وی، پژوهش در عرصه‌های مختلف رسانه‌ای و هنری را مهم دانسته و خاطرنشان کرد: امروز سئوالات زیادی پیرامون رسانه و هنر وجود دارد که حوزه باید پاسخگوی آنها باشد.

*مراکز پژوهش رسانه در حوزه ایجاد شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی خاطرنشان ساخت: باید مراکز و پژوهشگاه‌هایی برای امر پژوهش در عرصه‌های نوین رسانه، هنر و فناوری در حوزه ایجاد شود.

رییس دانشکده علوم حدیث با تاکید بر این که هر طلبه باید در فضای مجازی یک مبلغ باشد، بیان داشت: این شعار باید برجسته شده و با آموزش طلبه‌ها در این زمینه آنها را توانمند کنیم تا جهان‌های مجازی را بدست بگیرند.

*به زبان های زنده دنیا مسلط باشیم

وی، فراگیری زبان‌های خارجی برای روحانیت را ضروری دانسته و یادآور شد: دنیای مجازی فرهنگ، آداب و رسوم خاصی را همراه دارد لذا باید برای شناخت آنها به زبان‌های زنده دنیا تسلط کامل داشته باشیم.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه زبان را نهاد اندیشه ذکر نمود و اضافه کرد: اگر زبان‌های مختلف را نشناسیم، نمی‌توانیم ذهنیت نسل امروز و فردا را بدانیم و با آنها گفت‌وگو و تعامل کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی با بیان این که باید فضای مجازی را به سمتی ببریم که بر اساس معارف دینی شکل بگیرد، تاکید کرد: فضاهای مجازی جدید عمدتا متکی به قوه تخیلی بشر بوده و با استفاده از این قوه می‌تواند بشر را به هر سمتی که می‌خواهد، هدایت نمایند.

*قوه خیال را به خدمت عقلانیت دینی در آوریم

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمدن غربی با استفاده از قوه خیال، بشر را به سمت مادیت و هواهای نفسانی پیش می‌برد و ما به عنوان متولیان دین، موظفیم این قوه را به خدمت عقل و عقلانیت دینی درآوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا