اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

شورای نگهبان بر اساس مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی عمل نمی‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه در تصمیمات شورا هیچ ملاحظات سیاسی و جناحی تأثیری ندارد، گفت: شورای نگهبان به مرّ قانون عمل می‌کند.

شورای نگهبان بر اساس مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی عمل نمی‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه در تصمیمات شورا، هیچ ملاحظات سیاسی و جناحی تأثیری ندارد، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به مرّ قانون عمل می‌کند. اما گاهی ممکن است چنین برداشت شود که شورای نگهبان در امور سیاسی دخالت دارد، درحالی که این موضوع نیز قطعاً مربوط به شروط مصرح در قوانین است؛ مثلاً شروطی که به التزام عملی نامزد‌های انتخاباتی به اسلام را تصریح می‌کند، لذا اگر کسی در مواضع سیاسی خود برخلاف اسلام عمل کند، مسلماً این شرط در او ساقط می‌شود و شورای نگهبان موظف است در چارچوب قانون وظایف خود را انجام دهد؛ بنابراین شورا بر اساس مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی عمل نمی‌کند.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار ادامه داد: اگر شورای نگهبان با مدارک، ادله و مستندات، شخصی را شناخت و از مواضع او در سخنرانی‌ها و یا نوشته‌هایش مطمئن شد و یا از طرقی که قانون معین کرده، احوالات و مواضع اشخاص را یافت، بر آن اساس صلاحیت فرد را احراز یا عدم احراز می‌کند؛ لذا اگر شروطی که قانون معین کرده، آن شخص واجد یکی از آن‌ها نباشد، در این موارد صلاحیت وی احراز نمی‌شود.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با تأکید مجدد بر اینکه احراز صلاحیت‌ها در چارچوب قانون انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر شروط مصرح در قانون برای فرد ثبت‌نام‌کننده در انتخابات احراز شود، صلاحیت او تأیید می‌شود، اما اگر این شروط در او احراز نشود، رد صلاحیت می‌شود؛ صورت سومی هم وجود دارد و آن این است که شروط در فرد ثبت‌نام‌کننده احراز نمی‌شود، یعنی هیچ چیزی از مواضع اتخاذی وی در دسترس نیست و شناختی از او برای احراز صلاحیت یافت نمی‌شود، لذا نتیجه همان است که احراز عدم کرده‌ایم. بالاخره سه حالت بیشتر وجود ندارد، یا احراز وجود آن شرایط را می‌کند، یا احراز عدم آن شرایط را می‌کند، یا عدم احراز است.

وی در توضیح عدم احراز فرد ثبت‌نام‌کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این حالت سوم که عدم احراز صلاحیت است، مدارک و شواهد طوری نیست که ما را به احراز برساند یا مدارک و مستنداتی وجود دارد که با هم در تعارض هستند؛ یعنی منابعی داریم که فرد شرایط را دارد و منابعی دیگری داریم که برعکس آن را می‌گوید (شرایط را ندارد)؛ در این صورت بررسی‌هایی انجام می‌شود، تا به نتیجه صحیح برسیم.


منبع: سایت وسائل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا