اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

طرح جدید بانکداری بدون ربا در راستای اندیشه‌های شهید صدر

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید با بیان اینکه هیچ کار انسانی بدون خطا و ضعف نیست، گفت: آنچه در تنظیم این طرح مهم است عدم تکرار اشتباهات و خطاهای قوانین گذشته با بهره گیری از تجارب پیشین است و از آنجا که بنده نیز در تدوین طرح جدید سهمی جزئی داشتم، معتقدم حتی الامکان از همه تجارب در این طرح استفاده شده است و نسبت به قوانین قبلی نه یک گام بلکه چند گام به پیش است.

حجت الاسلام مجید رضاییاز همه تجارب گذشته در طرح جدید بانکداری استفاده شده است عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید در گفتگو با خبرنگار وسائل، در خصوص طرح جدید بانکداری بدون ربا گفت: این طرح نسبت به طرح قبلی که در سال ۶۲ با عنوان قانون جامع عملیات بانکی بدون ربا به تصویب رسید، بسیار جامع تر است و در حدود دویست ماده شامل مجموعه قوانین پولی و بانکی، وظایف بانک مرکزی و سایر بانک های تجاری، شیوه تسهیلات و عقود و قراردادها می شود.

وی تصریح کرد: در این طرح همچنین قوانین پولی و بانکی که مصوب دهه پنجاه و قبل از انقلاب بود تصحیح و از تجارب اجرای قانون بانکداری بدون ربای فعلی در طول سی سال استفاده و به ارتباط بازار پول و بازار سرمایه و کارایی رمزارزها توجه شده است.

 

قانون پیشنهادی نسبت به قوانین قبلی چند گام جلوتر است

عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران با بیان اینکه مقایسه قانون فعلی با قانون پیشنهادی کار دشواری است، گفت: قانون پیشنهادی دویست ماده و بسیار گسترده تر از قانون فعلی ده ماده ای است، بنابراین قانون پیشنهادی نسبت به قوانین قبلی نه یک گام بلکه چند گام به پیش است. البته این قانون ممکن است در مقام اجراء با مشکلاتی مواجه شود اما نباید زود قضاوت کرد و باید با اجرای صحیح آن به معایب و مزایای مغفول آن پی برد.

 

طرح جدید بانکداری بدون ربا در راستای اندیشه‌های شهید صدر

حجت الاسلام رضایی در پاسخ به ایراد برخی منتقدین مبنی بر اینکه این طرح صرفا اصلاحاتی در بانکداری غربی است و نه بانکداری اسلامی، گفت: طراحان طرح جدید بانکداری بدون ربا در راستای اندیشه های شهید صدر(ره) سعی کرده اند همان بانکداری غربی را اصلاح کنند و از پدیده بانک به عنوان یک امر ضروری و مورد نیاز در اجتماع بهره گیری کنند. این قانون هنوز جای کار دارد به این شرط که اندیشمندان اقتصاد نظریات جدید داشته باشند. ان شاءالله روزی بیاید نظام اقتصادی و بانکداری اسلامی، بانک را نه در حد یک صندوق قرض الحسنه بلکه بانک یا هر موسسه مالی و جریانات پولی کشور را هدایت کند و لوارم آن نیز مهیا شود.

وی افزود: اگر نظریات جدید در بانکداری اسلامی مطرح شوند، بر اساس آن نظریات می توان ساختار جدید طراحی کرد و قانونی جدید نوشت. البته نظریات جدید باید اجرایی و قابل اعتماد باشد. هیچ کار انسانی بدون خطا و ضعف نیست و آنچه مهم است عدم تکرار اشتباهات و خطاهای قوانین گذشته با بهره گیری از تجارب پیشین است. از آنجا که در تدوین این طرح جدید بنده نیز سهمی جزئی داشتم، معتقدم حتی الامکان از همه تجارب در این طرح استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا