اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

عوامل ساختاری بی‌تقوایی در شبکه‌های اجتماعی سایبری

در حال حاضر خواسته یا ناخواسته، جهان اسلام و سایر جوامع در معرض پدیده جهانی شدن و ابزار های آن از جمله فضای سایبر قرار گرفته و نمی توانند فارغ از تأثیرات آن باشند. از یک طرف اینترنت جزء جداناشدنی زندگی عصر حاضر شده و روند زندگی امروزی بدون آن به مشکل بر می خورد و از طرف دیگر به نظر می رسد برخی از بسترهای موجود در این فضا مغایر اخلاق اسلامی و زندگی دینی است و آدمی را به سمت عصیان و گناه سوق می دهد.

ظهور شبکه های اجتماعی سایبری در جوامع مذهبی چالش هایی را به همراه داشته است. به نظر می رسد اینترنت و شبکه های اجتماعی آن، جدای از فرصت هایی که به وجود آورده اند، تفاوت هایی از نظر ساختاری با فضای حقیقی دارند که دینداری و رعایت تقوا را با چالش های اساسی روبه رو کرده است.

 

دینداری در فضای مجازی

به دلیل همین تفاوت ها، فعالیت کردن در فضای مجازی و پاک ماندن در آن تقوای دو چندانی می خواهد. این مقاله، با استفاده از پارادایم در فضایی شان و آسیب های مجازی، در سنت روش تحقیق کیفی با تلفیق سه روش مصاحبه عمیق برخط، مصاحبه گروه متمرکز و مشاهاده مشارکتی و غیر مشارکتی، در صدد کشف تفاوت های ابعاد رعایت تقوا در محیط سایبر با فضای حقیقی است. در نهایت ۱۱ عامل ساختاری بی تقوایی در این شبکه های ارائه گشته است. همچنین در جدولی راهکارهایی بر اساس این عوامل ساختاری برای کاربران، خانواده آنها و مسئولان پیشنهاد شده است.

در حال حاضر خواسته یا ناخواسته، جهان اسلام و سایر جوامع در معرض پدیده جهانی شدن و ابزار های آن از جمله فضای سایبر قرار گرفته و نمی توانند فارغ از تأثیرات آن باشند. از یک طرف اینترنت جزء جداناشدنی زندگی عصر حاضر شده و روند زندگی امروزی بدون آن به مشکل بر می خورد و از طرف دیگر به نظر می رسد برخی از بسترهای موجود در این فضا مغایر اخلاق اسلامی و زندگی دینی است و آدمی را به سمت عصیان و گناه سوق می دهد. این بدون در نظر گرفتن محتوایی است که مستقیم یا غیر مستقیم دین داری کاربران را نشانه گرفته و در اصطلاح دینی، «ضاله» خوانده می شود.

از این رو در چنین شرایطی در برخوردی منطقی با این واقعیت می توان از یک سو فرصت هایی که فضای سایبر در اختیار قرار می دهد استفاده کرد و به ترویج آیین های مناسب و مورد پذیرش جامعه اسلامی پرداخت؛ اما از دیگر سوی، باید برای مقابله با چالش های پیش رو، به سمت سالم سازی فضای سایبر به سمت یک محیط متقیانه رفت. تقوا به معنای خود کنترلی مستمر و محافظت دائم خود از وسواس و رفتارهای شیطانی و نفسانی می تواند از طریق توانمندسازی افراد به خود بازدارندگی سعادت دنیوی و اخروی آنان را رغم بزند.

 


منبع: وسائل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا