اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

فهرست ۵۰۰ مسلمان تأثیرگذار جهان اسلام در سال ٢٠٢٢

فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار همه ساله در دسامبر منتشر‌ می‌شود و به معرفی مشاهیر جهان اسلام بر طبق شاخصه‌های «مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام» در اَمان پایتخت اُردن‌ می‌پردازد. این لیست با معرفی فعالان جهان اسلام در دو دسته پنجاه نفر برتر و بخش چهارصد و پنجاه بعدی تقسیم شده است.

بنابر اساسنامه و فهرست این مؤسسه که امسال نیز با قیمت ٣۵ دلار در وب‌سایت رسمی آن منتشر شده، هدف از انتشار آن را آشنایی با فعالان و کشف ظرفیت‌های جدید برای نخبگان جهان اسلام معرفی و هر مسلمانی که بیشترین تأثیر بر کشور خود، جهان اسلام و بشریت بگذارد در این لیست جای خواهد داشت.

در گزارش امسال به ترتیب رهبران قطر، عربستان، ایران، ترکیه، اردن حایز رتبه‌های نخست شده‌اند که رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در صدر این لیست جای گرفته است. از غیرسیاسیون «محمدتقی عثمانی» نیز با تداوم توفیقات گذشته پا به‌پای سیاسیون در رتبه ششم جا خوش کرده و نشان داده حتی باعدم همراهی دولت‌ها نیز‌ می‌توان به‌صورت «آتش به اختیار» بانکداری غیرربوی را در جهان اسلام عملیاتی کرد. «عمربن الحفیط» از اسلام سنتی و «سلمان العوده» از نوسلفیان رتبه یازده و دوازدهم دارند. نفر چهاردهم هم شیخ الازهر «احمد الطیب» شده است.

در سر لیست امسال نیز بسان سال‌های گذشته؛ آیت‌الله سیستانی نفر نهم و سید حسن نصرالله در رتبه٢١ و مقتدی صدر در رتبه۴٢ ایستاده‌اند.

«اوغور شاهین» پزشک ایمنی شناس پنجاه‌وهفت ساله؛ از نژاد ترک که ساکن آلمان است و با تحقیق در زمینه شناخت ویروس «کوئید ١٩» و نهایتاً کشف واکسن «فایزر» عنوان «مرد سال جهان اسلام» را تصاحب کرده است. وی در دسامبر ٢٠٢١ نیز جایزه بنیاد «آیدین دوغان» در ترکیه را دریافت نمود و بارها هنگام اخذ جوایز اسلام را وطن و ملجأ خود معرفی کرد.

همچنین «سامیا سولهو حسن» بانوی تانزانیایی به عنوان زن سال در جهان اسلام معرفی شد. این بانو که ششمین رئیس‌جمهور تانزانیاست با طرح اسلامی کردن قوانین حقوقی غربی و احیای حقوق کودک و زن در جهان اسلام شناخته‌ می‌شود.

کماکان نام آیت‌الله جوادی آملی و دکتر حسین نصر و آیت‌الله اسحاق فیاض از نجف در این لیست چشم‌نواز است.

کریم آقاخان چهل و نهمین امام شیعیان اسماعیلی نزاری نیز حائز رتبه سی‌ام شده است. همچنین امسال عبدالملک بدرالدین حوثی رهبر جنبش انصار الله یمن نیز در این فهرست جای گرفته است.

با تمام مخالفت‌ها با غنوشی و استعفای جنجالی اعضا «حزب النهضه تونس» در سال گذشته؛ در چهلمین رتبه نام «راشد الغنوشی» درج شده است. از آن سو «ملا هیبت الله آخوندزاده» رهبر طالبان در قعر پنجاه مسلمان ایستاده و این نکته سیگنال‌های محافظه‌کارانه این فهرست را بیش‌ازپیش تقویت‌ می‌کند.

مشاهیری چون «عثمان طه» خطاط سوری الاصل قرآن و «نذیرالرحمان» رهبر جماعه التبلیغ هند نیز در فهرست امسال اضافه شده‌اند.

از شرق جهان اسلام و از بزرگ‌ترین سازمان اسلامی جهان یعنی «نهضه العلما» در اندونزی «سعید عقیل سراج» معرفی شده است.

با درگذشت «ابوبکرمیگا» رهبر مسلمانان غرب آفریقا؛ «احمد تیجانی» رهبر محبوب طریقیت تیجانیه در جایگاه بیست و چهارم ایستاد.

ترکش‌های فشار بر اِخوان المسلمین نیز به این فهرست اصابت کرد و «یوسف قرضاوی» که در صدر لیست‌های سال قبل بود با تنزلی چشمگیر به رتبه سی و یکم سقوط کرد. شاید جنجال‌های امسال در مورد عودت مدرک دکتری او از الازهر یکی از احتمالات این افول باشد.

لازم به ذکر است که در طی سالیان گذشته استاد سید هادی خسروشاهی(ره) و استاد سید مصطفی محقق داماد و استاد علی‌اکبر رشاد از ایران حائز رنکینگ‌های برتر این سایت بوده‌اند. البته جای خالی شهید قاسم سلیمانی به عنوان مرد سال در این لیست مشهود است.

با توجه به عدم التفات جدی به این فهرست مهم بین‌المللی در مجامع حوزوی و دانشگاهی وطنی و مهجوریت بررسی این رَنکینْگ در ایران، سایت «مُسلمنا» نیز بسان گذشته؛ در فرصت‌های آتی به معرفی چهره‌های مطرح شده مسلمان در لیست ٢٠٢٢ خواهد پرداخت.

لینک سایت رسمی موسسه جهت دانلود ۳٣١ صفحه پی‌دی‌اف ضمائم: yun.ir/gwxso6

 


منبع: شبکه اجتهاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا