اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

قوای علمی حوزه‌های علمیه در خطر است/ حفظ و تقویت قوای علمی حوزه رسالت حوزویان است

عضو جامعه مدرسین با بیان این که قوای علمی حوزه در خطر است، وظیفه و رسالت مهم حوزویان را حفظ علمیت حوزه دانست و علمیت حوزه های شیعی را یکی از وجوه برتری نسبت به حوزه های جهان اسلام عنوان کرد.

آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با گرامیداشت ماه ربیع و تأکید بر استفاده از فرصت های این ماه، به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرماید رسیدن به خداوند متعال که مقصد نهایی برای انسان است مانند سفری است که انسان باید مسیری را بپیماید.

وی افزود: انسان باید شب را مرکبی برای خود قرار دهد تا این سفر مهم را بپیماید و به نتیجه برسد، برای دست یافتن به مدارج مهم معنوی انسان حتما باید از شب ها نهایت استفاده را داشته باشد، مقداری از شب باید برای انس با خدا و عبادت صرف شود، خداوند نیازی به این امور ندارد اما انسان با این انس گرفتن می تواند خود را تعالی ببخشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که شاید کسی را سراغ نداشته باشیم که بدون بهره از انس با خدا در شب به جایی رسیده باشد، اظهار داشت: موفقیت در دنیا و آخرت این است که انسان از نماز شب به عنوان موهبت الهی استفاده کند.

وی ادامه داد: مرحوم ارباب از فقهای بزرگ زمانی که فهمید از سال ۴۲ حضرت امام انقلابی را آغاز کرده اند، فرمود که این انقلاب به پیروزی می رسد چون رهبر آن اهل نماز شب است، انسان باید از شب برای تصحیح صفات نادرست خود استفاده کند یعنی می تواند از سکوت و آرامش شب در محضر الهی خود را نقد و بررسی کرده و نواقص را بشناسد و برای برطرف کردن آن اقدام کند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که همه مشکلات و خرابی ها برای این است که انسان به دنیا و مظاهر آن توجه دارد، ابراز داشت: اگر دنیا برای انسان ارزش نداشته باشد بسیاری از گمراهی ها و مشکلات پیش نخواهد آمد، اگر انسان تنها به وظیفه خود توجه کرد و دنبال متاع قلیل دنیا نرفت، فریب شیطان و نفس را نمی خورد.

وی شب و سحرگاه را فرصت خوبی برای تفکر دانست و عنوان کرد: تا انسان خود را قانع نکند راه برایش باز نمی شود که بر نفس تسلط پیدا کند، باید با استدلال و دلیل خود را قانع کند، این استدلال باید در مرتبه عقاید حقه هم باشد و باید عقاید خود را محکم کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر عقاید انسان محکم شود بقیه امور حل خواهد شد، اگر انسان به مبدأ و معاد و حساب یقین داشته باشد دست از دنیا و مظاهر آن برخواهد داشت، اگر کسی به خواسته های نفس “نه” نگوید نمی تواند از فرصت ناب سحر بهره مند شود.

وی اضافه کرد: انسان باید این حالت را در خود ایجاد کند که جلوی مسائل مزاحم برای طی طریق مسیر الهی را بگیرد، برای یک فاضلی که می تواند به مقامات عالی برسد ممکن است پیشنهادات مضر بسیاری شود که باید مراقبت کند و به مسیر مهم الهی خود ادامه دهد.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که قوای علمی حوزه در خطر است،گفت: ما در حوزه رجال علمی قوی در همه زمینه های فقه، اصول، تفسیر، علوم عقلی و موارد دیگر می خواهیم، امروز با توجه به آنچه که جهان از حوزه های علمیه توقع دارد وظیفه حوزویان بسیار سنگین شده است.

وی افزود: علم چیزی نیست که مثلا انسان کپسولی را استفاده کند و عالم شود، صاحب نظر و عمیق شدن حداقل ۲۵ سال کار می خواهد، امام راحل فرمود مشایخ ما ۶۰ سال کار کردند اما در نهایت علی الاحوط می گویند و فتوا نمی دهند اما گاهی دیده می شود که با ۵ سال کار کردن “انا رجل” می گویند.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر این که حفظ علمیت حوزه وظیفه روحانیت و حوزویان است، اظهار داشت: یکی از مواردی که امتیاز حوزه تشیع نسبت به حوزه ها تسنن در طول تاریخ به شمار می رود علمیت حوزه های شیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا