آرشیو

مقتلی که مخاطب آن طلاب جوان‌اند

افراد مورد خطاب ما برای این کتاب، نه مداحان، بلکه طلاب جوانی هستند که می خواهند در ایامی چون محرم الحرام، برای تبلیغ دین و احیای فرهنگ عاشورا به نقاط مختلف سفر کنند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی در نشستی علمی با موضوع بررسی کتاب «تاریخ، قیام و مقتل امام حسین(ع)» که در دانشگاه باقر العلوم‌(ع) قم برگزار گردید، در مورد عواملی که زمینه ساز شکل گیری و تدوین این کتاب شد، گفت: همواره از زمان کودکی کتاب های پدرم در مورد مقتل امام حسین(ع) که مربوط به زمان های صفوی می شد را می خواندم؛ با مطالعه این کتاب ها و کتاب های دیگری در این زمینه متوجه تحریفاتی در این نمونه از کتاب ها شدم، از این رو برای اولین بار و قبل از اقدام به تدوین این کتاب، کتابی در مورد تحریفات عاشورا نوشتم.

استاد حوزه علمیه قم، خاطرنشان ساخت: استاد محمدجواد صاحبی که از صاحب نظران در عرصه عاشورا پژوهی محسوب می شود نیز برای این که طلاب به سمت کتب متفرقه و شاید غیر قابل استناد در مورد امام حسین(ع) نروند، مقتلی با نام مقتل الشمس نوشت، ولی این کتاب نتوانست آن گونه که باید و شاید در حوزه و در میان طلاب جایی برای خود بیابد.

* مقاتلی که اثر گذار نیستند؟

وی با انتقاد از مقتل‌نویسانی که آثار آنها نتوانست در جامعه جایی برای خود پیدا کند گفت: مقتلی که تنها سراغ تحریفات رفته و خود چیزی را برای ارائه کردن نداشته باشد اثر گذار نخواهد بود، از این رو با همین فکر و اندیشه بود که به فکر تدوین کتاب«تاریخ، قیام و مقتل امام حسین(ع)» افتادیم.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی افزود: هدف از نوشتن این کتاب این بود تا بتوانیم آگاهی بخشی کرده و به این ترتیب قدم مؤثری در زمینه تاریخ کربلا و مقتل امام حسین(ع) برداریم.

وی خاطرنشان ساخت: افراد مورد خطاب ما برای این کتاب، نه مداحان، بلکه طلاب جوانی هستند که می خواهند در ایامی چون محرم الحرام، برای تبلیغ دین و احیای فرهنگ عاشورا به نقاط مختلف سفر کنند.

این محقق و مورخ حوزوی، با یادآوری این نکته که پشتوانه مالی این کتاب را مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عهده دار شد، گفت: از مزایای این کتاب جامعیت آن است؛ به گونه ای که تمام فصول کتاب که فکر می کردیم یک خطیب جوان به آن ها نیاز دارد را آورده و توضیحاتی راجع به آن ها داده ایم.

* اشکالات را پاسخ داده‌ایم

وی افزود: نکته دیگر در این باره این است که تمام دیدگاه ها پیرامون موضوعات کتاب را آورده و اگر اشکالی را دیده ایم، به آن ها پاسخ داده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی، بخش ویژه این کتاب را سیره تاریخی عزاداری امام حسین(ع) دانسته و گفت: در این بخش از کتاب، تمام تاریخ عزاداری امام حسین(ع) و جایگاه آن در میان مردم را مورد مطالعه قرار داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: کتاب ما دائره المعارف نیست، بلکه کتابی است که یک طلبه می تواند همراه خود به تبلیغ برده و از آن استفاده  کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در حال حاضر تنها جلد اول این کتاب آماده شده که البته همین جلد اول از آغاز حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا پایان روز عاشورا را شرح داده است و پاسخ گوی تمام جزئیات حادثه کربلاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پیشوایی در پایان یادآور شد: این کتاب  توسط افراد مختلفی تدوین شده که بنده تنها نقش مدیریتی آن را به عهده داشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا