با توجه به آغاز نام نویسی از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه در این راستا، نامهای به مدیران حوزههای علمیه استانها ارسال کرده است که متن این نامه بدین شرح است:
بسمه تعالی
مدیران محترم حوزههای علمیه استانها
سلام علیکم؛
احتراما با عنایت به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دورهای ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در برخی از استانها و شروع ثبت نام نامزدها و مقدمات فعالیتهای تبلیغاتی و انتخاباتی و ضرورت شفاف بودن نقش و رسالت حوزههای علمیه در تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تلاش در جهت معرفی کاندیداهای اصلح نکات و ملاحظات زیر به استحضار میرساند:
۱- مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی و اتکاء آن بر رأی ملت مؤمن و قهرمان ایران از برجسته ترین امتیازات این نظام مقدس بر همه حکومتهای مدعی دموکراسی در جهان است چنانکه ایران اسلامی همواره افتخار بالاترین درصد شرکت مردم در انتخابات را نسبت به دیگر کشورها داشته است.
شایسته است کلیه حوزویان محترم اعم از مدیران و معاونان و اساتید و طلاب مراکز و مدارس کشور ترغیب امت حزب الله به شرکت فعال در انتخابات را در دستور کار خویش قرار دهند.
۲- با توجه به نگاه بلند امام خمینی (ره) به قوه مقننه و سخن گرانسنگ (مجلس در رأس امور است)، لازم است شخصیتها یی به نمایندگی مردم در مجلس حضور یافته و زمام قانونگذاری را به دست گیرند که برترینهای عرصه دیانت و ایمان، تفکر انقلابی و تلاش جهادی، تخصص و تعهد، دانش لازم و ابداع و خلاقیت، زهد و محرومیت زدایی از مستضعفین، صلابت در برابر قدرتهای پوشالی استکبار و تواضع در برابر مردم و در نهایت دارای اعتقاد عمیق و التزام عملی به ولایت فقیه باشند.
شایسته است حوزویان عزیز این شاخصهای نمایندگی را به مردم عزیز اطلاع رسانی کرده تا ملت انقلابی ما بر اساس آنها نمایندگان خویش را برگزینند.
۳- روحانیت و حوزههای علمیه همواره نقش راهبری کلی و حمایت از کل نیروها و طیفهای فکری و سیاسی امت اسلامی و انقلابی را به عهده داشته و باید از محدودشدن در برخی از جریانهای سیاسی و انتخاباتی پرهیز کنند.
بر این اساس لازم است کلیه مدیران و مسئولان مراکز و مدارس حوزوی کشور از ورود در تشکلهای حزبی و جناحی و تبلیغ له یا علیه اشخاص پرهیز کرده و از واگذاری فضای حوزوی به جریانهای تبلیغی نامزدهای خاص یا جناحها خودداری نمایند.