اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

چطور قرآن مجید ظرفیت نرم افزاری اقتصاد اسلامی را داشته است؟

از سوی انتشارات نور علم منتشر شد؛ مقدمه دایره‌المعارف ایده‌ها و نظریات اقتصاد اسلامی، از بعثت تا به امروز

در کتاب حاضر خواننده با حدود نیم قرن تلاش علمی استاد حسن توانایان‌فرد در زمینه اقتصاد اسلامی آشنا می‌شود به‌علاوه در این کتاب مطالب اقتصاد اسلامی نویسندگان معاصر از ابتدای دهه ۱۳۲۰ تا ابتدای دهه ۱۳۹۰ در زمینه اقتصاد اسلامی آورده شده است. خصوصاً در ابتدای سال ۱۳۵۷ نظریات اغلب متفکرین مسلمان ایرانی اعم از روحانیون و غیره در زمینه اقتصاد اسلامی آورده شده است تا نشان داده شود که پایه‌گذاران انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به چه نوع اقتصاد اسلامی توجه داشته‌اند.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب حاضر تألیف حسن توانایان‌فرد توسط انتشارات نور علم در ۹۲۰ صفحه منتشر شده است. در این کتاب مهمترین مطالب مربوط به اقتصاد اسلامی که از دهه ۱۳۲۰ در ایران و جهان مطرح بوده به صورت بسیار خلاصه و منتخب بیان شده که مفصل هر یک از مباحث در مجموعه ده جلدی دایره المعارف اقتصاد اسلامی آمده است تا علاقه‌مندان بتوانند به آنها مراجعه کنند.

نویسنده هدف از تالیف کتاب را آشنایی منکرین اقتصاد اسلامی با نویسندگان ایرانی و غیر ایرانی بیان می‌کند و روشن است که وجود مباحث اقتصاد اسلامی به زبان‌های مختلف و همچنین مطالب اقتصاد اسلامی در طول تاریخ و حتی در شروع هزاره سوم نظر آنان را نقض می‌کند؛ همچنین برنامه‌ریزان اقتصادی کشور اگر کوچکترین ترس از معاد در دلشان هنوز باقی مانده باشد به اجرای فرامین اقتصادی قرآن مجید و اسلام روی خواهند آورد.

در این کتاب نشان داده شده که چطور قرآن مجید ظرفیت نرم افزاری اقتصاد اسلامی را داشته است که متفکرین مسلمان مانند فارابی و سایر اندیشمندان مسلمان بیش از هزار سال قبل تا به امروز توانسته‌اند از آموزه‌های دینی اسلام راه حل‌های اسلامی برای حل مشکلات اقتصادی ارائه دهند.

این افراد قرن‌ها قبل از آدام اسمیت اسکاتلندی علم اقتصاد تجربی و تحلیلی را بیان کرده‌اند و با توجه به جنبش ترجمه در اروپای زمان رنسانس بسیار متحمل است که اقتصاددانان کلاسیک از مباحث اقتصادی متفکرین مسلمان در بیان تئوری‌های اقتصادی خود بهره برده باشند.

این کتاب اخیراً به مجموعه کتاب‌های کتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار افزوده شده است. این کتابخانه فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ با هدف اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات به دانشجویان، اساتید، سرمایه گذاران و سایر علاقمندان آغاز کرد. سیر توسعه و تکمیل منابع طی سال‌های پس از آن در راستای تبدیل این کتابخانه به تخصصی‌ترین مرکز مورد مراجعه محققان و علاقمندان به بازار سرمایه تداوم یافت. ماحصل این تلاش گردآوری بیش از ۵۵۳۹ عنوان کتاب انگلیسی (نسخه چاپی و الکترونیکی)، ۴۴۷۹ عنوان کتاب فارسی، ۲۲۱۳ عنوان پایان‌نامه فارسی و انگلیسی مرتبط با حوزه‌های بازار سرمایه، ۶۴ عنوان نشریه تخصصی و ۶۱۴۲ عنوان مقاله فارسی و انگلیسی در نرم‌افزار جامع کتابخانه شد، همچنین مجموعه نرم افزارهای نور شامل ۸۱ مجموعه آثار نویسندگان برتر اسلام و ایران در دسترس محققان قرار گرفته است.

بنابر گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه ایران، علاقه‌مندان جهت جستجو در منابع کتابخانه می‌توانند به سایت http://lib.seo.ir/faces/home.jspx مراجعه و یا با شماره تلفن‌های ۱۶۲-۸۴۰۸۳۱۶۱ تماس بگیرند.

یادآور می‌شود کتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار در میدان ونک خیابان ملاصدرا نرسیده به پل کردستان پلاک ۲۷ ساختمان شماره ۲ سازمان بورس، واقع شده است.

خرید آنلاین از سایت طاقچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا