آرشیو

آیت الله فاضل لنکرانی: فقه می تواند تحولات عظیم در دنیا ایجاد کند /حاکم موظف است که از حجاب جامعه مراقبت کند

 
آیت الله فاضل لنکرانی:
فقه می تواند تحولات عظیم در دنیا ایجاد کند /حاکم موظف است که از حجاب جامعه مراقبت کند
حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: فقه تشیع، نیازمند پژوهش های فراوان است تا حقیقت آن استخراج شود و دنیا را متحول کند؛ ما مدعی هستیم که فقه، موجب تحولات عظیم در جهان بشری خواهد شد.
آیت الله فاضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در جلسه ای که با وزارت دادگستری داشتیم، بیان شد که اگر شوهری اجازه نداد زن ورزشکارش به مسابقات اعزام شود، نباید این کار انجام شود؛ بنده بیان کردم این مساله راه حل دارد، زیرا کسی که با این زن ازدواج کرده، می دانسته این زن اشتغال خارجی دارد، لذا حق ممانعت از کار وی را ندارد.
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: اگر کسی می داند که همسر آینده او استاد دانشگاه است و باید به دانشگاه های خارجی برود، حق ممانعت از این مساله را ندارد؛ این مساله می تواند در پیش از ازدواج حل شود، ولی پس از ازدواج نباید این شرط تغییر کند؛ مشکل اصلی آن است که این مسایل به حوزه عرضه نمی شود.
آیتالله فاضل لنکرانی اظهارکرد: مباحثی که امروزه در خصوص حجاب مطرح شده، در این جا نه از حوزه حرفی بیرون رفت و نه از خارج از حوزه سوالی مطرح شد؛ اسلام هیچگاه نمی گوید که باید با شلاق و اجبار حجاب را الزامی کند، ولی فضلایی که این مقدار را بیان می کنند، به این مساله توجه ندارد که اسلام حاکم است و مسلمانان را به اجرای مسایل اسلامی مقید می کند؛ حاکم موظف است که بر حجاب زنان مراقبت کند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: حوزویان در همه این عرصه ها وظیفه مند هستند؛ امروزه نمی توانیم بگوییم که ما یک وظیفه معمولی داریم بلکه یک محقق چند برابر دیگران وظیفه دارد و باید در همه عرصه ها به وظیفه خود عمل کنند.
وی افزود: در این مرکز هیچ هدفی غیر از فهم فقه اهل بیت(ع) و ارایه به نظام مقدس اسلامی و دنیا نداریم و امیدواریم این روند با دعای خیر اهل بیت(ع) تداوم یابد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: فقه تشیع، نیازمند پژوهش های فراوان است تا حقیقت آن استخراج شود و دنیا را متحول کند؛ ما مدعی هستیم که فقه، موجب تحولات عظیم در جهان بشری خواهد شد.
وی افزود: در فقه ما و اهل سنت، کافر را به حربی و ذمی تقسیم می کنند؛ حال اگر زمانی برسد که مسلمانان اصلا حکومتی ندارد، معنی کافر ذمی از بین می رود و در آن زمان آیا می توان گفت که همه کفار حربی هستند؟ این تقسیم باید ثلاثی شود که به شکل نه حربی و نه ذمی مطرح شود؛ امروزه بسیاری از کفار در شکل غیر ذمی و حربی قرار دارند.
وی تصریح کرد: هر چه در زمان پیش می رویم، نیاز به فقه بیشتر می شود و از دیگر سوی، قوت و قدرت فقه نیز بیشتر آشکار می شود؛ اگر به دنبال پژوهش های عمیق هستیم، قطعا موفق خواهیم شد؛ اهالی واقعی پژوهش می فهمند که پژوهش های این مرکز در برخی از عرصه ها بی نظیر است.
آیتالله فاضل لنکرانی اظهارکرد: در این مرکز به دنبال ارایه بیلان کار به کسی نیستیم؛ این مرکز به غیر از پاسخگویی به خدا و امام زمان به کسی پاسخ نمی دهد؛ در همین جهت باید پژوهش های فاخری در کنار آموزش قوی ایجاد شود تا بتوانیم به نتایج ارزشمند برسیم.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اولویت های پژوهشی این مرکز هر سال ویرایش می شود، زیرا هر ساله اولویت ها ممکن است تغییر کند؛ طلاب باید به دنبال نوآوری باشند؛ نوآوری به معنی استخراج جدید است نه اینکه مطلبی که اصلا در دین وجود ندارد را بیان کنیم تا بتوانیم مشکلی از مشکلات نظام اسلامی حل شود.

وی با اشاره به روایتی از معصوم(ع)گفت: در این روایت؛ فقه، مفتاح بصیرت عنوان شده؛ اگر کسی به دنبال بصیرت باشد، حتی در امور سیاسی و اقتصادی و… باید بداند که فقه مفتاح همه این امور است و فقیه می تواند بصیر باشد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهارکرد: تمام عبادت نیز فقه است؛ یعنی کسی که فقیه نباشد، یک عبادت تام از او صادر نمی شود؛ عبادت تام تنها از فقیه صادر می شود و اگر عارف و فیلسوف، فقیه نباشد نمی تواند عبادت تام انجام دهد.
وی تصریح کرد: اگر انسان بخواهد به شان و منزلت در دنیا و دین برسد و مراتب بلندی در دنیا وآخرت برسد باید بداند که کلید همه این عوامل، فقه است.
آیتالله فاضل لنکرانی اظهارکرد: مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در هنگام تاسیس این مرکز بیان کردند که به دنبال تحولی در حوزه هستیم و اگر امروز به دید انصاف نگریسته شود این تحول، تا حدی واقع شده است؛ در امر آموزش، این مرکز موفقیت های بزرگی داشته است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: فضلای این مرکز امروزه از مدیران مراکز تخصصی و محققان و پژوهشگران برجسته هستند؛ در مناطقی چون افغانستان و مشهد نیز توفیقات بسیاری ایجاد شده است.
وی افزود: تربیت مدرس و محقق قوی برای حوزه با عظمت قم خدمت بسیار بزرگی است؛ فضلای این مرکز پس از عرصه تدریس وارد میدان تحقیق و پژوهش می شود؛ کیفیت آموزشی بسیار خوبی در این مرکز ایجاد شده است؛ در این مرکز سعی شده است که جوهره حوزه قدیم و سنن حوزوی حفظ شود.
آیتالله فاضل لنکرانی اظهارکرد: پس از راه اندازی بخش پژوهش نتایج گرانباری در این عرصه بدست آمد؛ حضور حجت الاسلام والمسلمین طبسی در این بخش ما را برای تحویل آثار فاخر به جهان اسلام مصمم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا