اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

حوزه زنده و بالنده است/ لزوم توجه به مسائل مستحدثه در پژوهش‌های حوزوی

آیت‌الله مکارم شیرازی در بیستمین همایش کتاب سال حوزه: سراغ بحث‌هایی بروید که مورد نیاز روز و جامعه است و در این زمینه آثار جدیدی نوشته و تألیف شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در مراسم بیستمین همایش کتاب سال حوزه که با حضور علما و اندیشمندان حوزوی در سالن همایش های مدرسه دارالشفا برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از زحمات و تلاش های دست اندرکاران برگزاری این همایش تقدیر کرد.

وی با استناد به آیه شریفه«ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» در تبیین اهمیت قلم، اظهار داشت: قرآن به قدری برای قلم ارزش و اهمیت قائل شده که به آن قسم یاده کرده است؛ ما معقتقدیم این آیه از معجزات حضرت رسول(ص) است، در زمان و محیطی که خرافات و بت پرستی رواج داشت و از علم و دانش خبری نبود، کسی پیدا می شود که به قلم قسم یاد می کند.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیث شریف « رُوِیَ عن الإمام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام أنَّهُ قَالَ:‏ “إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ جَمَعَ اللَّهُ عَزَّوجَلَّ النَّاسَ فِی صَعِیدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ الْمَوَازِینُ، فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاءِ فَیَرْجَحُ مِدَادُ الْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ الشُّهَدَاءِ” » یادآورشد: خون مایه حیات است، اما مداد علما بر دما شهدا برتری پیدا می کند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: دین مبین اسلام برای شهید و شهادت اهمیت ویژه ای قائل است، اما مداد علما بر خون شهدا ترجیح پیدا می کند؛ جاودانگی دماء الشهدا به برکت قلم دانشمندان و علما است؛ اگر قلم ها نبود ممکن بود حادثه کربلا به فراموشی سپرده شود.

آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: اگر قلم و مداد علما و دانشمندان نبود، خطبه های حضرت زینب(س) و حضرت امام سجاد(ع) به فراموشی سپرده می شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی دبیر همایش برگزاری همایش کتاب سال حوزه، گفت: این آمار جواب دندان شکنی است برای افرادی که علیه حوزه منفی بافی می کنند.

این مرجع تقلید افزد: در طول این بیست سال برگزاری همایش کتاب سال حوزه چه آثار ارزشمندی در عرصه های مختلف تولید و منتشر شده است، شما با این کار هم به منفی بافان پاسخ می دهید و هم خدمات حوزه را معرفی می کنید.

وی بیان داشت: هر سال آثار نسبت به سال گذشته هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی ترقی پیدا می کند، این نشان می دهد حوزه زنده و بالنده است، این انقلاب یک متنی دارد و یک سری حواشی؛ آثار و برکات به قدری زیاد است که از متن آن بیشتر است یکی از برکات همین برنامه های حوزه و همایش کتاب سال است.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: در زمان مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی تعداد کل طلبه ها چهار هزار نفر بود، اما الان هزاران نفر مشغول تحصیل هستند و آثار و کتاب های بسیاری چاپ می شود اینها به برکت انقلاب است.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به نیازهای جامعه و روز در تحقیقات و پژوهش های حوزوی تاکید و تصریح کرد: ما معتقدیم به قدری قواعد در اسلام هست که با آنها می شود تمام مسائل مستحدثه را حل کرد و جای خالی باقی نمی ماند که عده ای بگویند احکام اسلام مربوط به زمان قدیم بوده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآورشد: ان شاءالله در مسائل مستحدثه براداران و خواهران محترم عنایت و توجه داشته باشند، هم مسائل مستحدثه فقهی، هم مسائل علوم انسانی و سیاسی و اقتصادی از دیدگاه اسلام، سراغ بحث هایی بروید که مورد نیاز روز و جامعه است و در این زمینه آثار جدیدی نوشته و تالیف شود.

وی تاکید کرد: حوزه استعداهای فراوانی دارد و می تواند کارهای ارزنده ای انجام دهند و انقلاب را حفظ کند؛ انقلاب از حوزه ها برخاسته و حافظ انقلاب هم حوزه ها هستند، برخلاف گمان افرادی که به گونه ای دیگر فکر می کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر انتشار این آثار در رسانه ها و شبکه ها و فضاهای مجازی گفت: ما باید سعی کنیم از این فضاها به درستی استفاده و معارف اهل بیت و دستاوردها و تولیدات خود را در این فضاها نشر دهیم.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: پیروان اهل بیت(ع) در نشر مکتوب مسائل اسلامی پیشتاز و پیشگام هستند، شیعه در دنیای امروز درخشش فوق العاده ای دارد؛ شیعه عقل را حجت می داند و در این باره تحقیقات و پژوهش های خوبی انجام شده و آثار متعددی نیز وجود دارد

وی با بیان این که دین عقلانی مکتب اهل بیت(ع) است، گفت: ما افتخار می کنیم که پیرو چنین مکتبی هستیم و با تمام قوا از این مکتب پاسداری می کنیم و حوزه ها در همه جا پاسدار این مکتب بوده و خواهد بود.


منبع: رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا