اخبار علماء و همایش‌ها

راه‌حل اسلامی شدن دانشگاه‌ها از نگاه آیت‌الله جوادی‌آملی

اسلامی نمودن دانش به این معنی نیست که در آغاز کتاب‌ها «بسم‌الله» یا عکسی از امام(ره) و مقام معظم رهبری قرار دهیم.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفتند: برای وحدت حوزه و دانشگاه، باید رویکرد‌ها و اهداف این دو نهاد علمی هماهنگ باشد،‌ در غیر این صورت نمی‌توان به این مهم دست یافت.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم‌له، ظهر امروز در دیدار مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و دانشگاه  قم اظهار داشتند: اگر دانشگاه می‌خواهد در خدمت اسلام و حضرت ولی عصر(عج) باشد، باید وحدت حوزه و دانشگاه را در سایه تعالیم دینی دنبال نماید.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی با تأکید بر وظیفه سنگین دانشگاه‌ها در پاسخ‌گویی به شبهات، یادآور شدند: دانشگاه‌ها، نخست باید دروس خود را اسلامی کنند و در مرحله بعد، از شکل گیری شبهات جلوگیری نماید.

*راهکار جلوگیری از پیدایش شبهات

ایشان جلوگیری از به وجود آمدن شبهات را مهم‌تر از شبهه‌زدایی دانسته و اظهار داشتند: برای جلوگیری از به وجود آمدن شبهه در میان دانشجویان، باید دانش را اسلامی کرد.

معظم‌له افزدند: اسلامی نمودن دانش به این معنی نیست که در آغاز کتاب‌ها «بسم‌الله» یا عکسی از امام(ره) و مقام معظم رهبری قرار دهیم، بلکه در تألیف کتاب‌ها باید باور کنیم که در جهان آفرینش، چیزی جز خلقت وجود ندارد. در این شرایط، دیگر فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی غیر اسلامی وجود ندارد.

ایشان خاطر نشان کردند: در جامعه اسلامی، دروس آموزش و پرورش و دانشگاه باید ترویج کننده خلقت شناسی باشد. زمانی که چنین شد، تمامی مباحثی که در مدارس و دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، تفسیری از آیات و نشانه‌های خداوند است.

* دانشگاه، مفسر افعال الهی

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر این که حوزه قول خدا و دانشگاه فعل خدا را تفسیر می‌کند، بیان داشت: دانشجو باید در دانشگاه رابطه میان نعمت‌ها  و بلاهایی که در جهان اتفاق می‌افتد بداند. دانشجو باید بداند که همه چیز در ید مدیریت پروردگار است و میان باران و نماز باران، بلایای طبیعی، معصیت‌ و جهل انسان‌ها و… رابطه وجود دارد.

ایشان همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که تمامی شبهات در دل انسان از سوی شیطان است، خاطرنشان کردند: زمانی که انسان احساس کرد در دل او شبهه‌ای ایجاد شده است، باید به خدا پناه ببرد؛ زیرا زمانی که انسان به خدا پناه می‌برد، خداوند به انسان یاری می‌رساند، دل او را آرام کرده و از تیررس شیطان در امان می‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا