تیتر اولمناسبت و عکس روز

روز زمین گرامی باد / حدود یک ششم آیات قرآن موید حفظ محیط زیست است

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی گفت: تقریبا یک ششم آیات قرآن در تایید حفظ محیط زیست و منابع طبیعی تاکید دارد و این آیات از نصوص قرآن است که به طور صریح امر و سفارش بر این کار دارد.

حجت الاسلام علی محمود زاده مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، تاکید کرد: در حال حاضر مدعیان حقوق بشر که در راس آنها آمریکای جنایت کار است طی خارج شدن از معاهدات زیست محیطی و برداشت های افسارگسیخته از طبیعت، مدعی حفظ حقوق بشر در جهان است و این تناقض آشکار با مسئله حفظ حقوق بشر است.

وی گفت: در شریعت اسلام و در احکام دینی، دستورات فراوانی در جهت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است. حدود ۱۰۰۰ آیه از آیات قرآن کریم در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست است.

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی افزود: اهمیت این آیات وقتی روشن می شود که نه تنها با نصّ ظاهر و صریح قرآن  ارتباط دارد بلکه مثل مسائل دیگر با یک مفهوم اخذ شده ای از یک آیه ای که در گوشه ای از قرآن  استخراج و استنباط می شود. این است که بحث محیط زیست  کاملا روشن و صریح است.

وی ادامه داد: باید دید از این فراوانی آیات و روایات چه استفاده های در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی می توان استخراج کرد. در حاضر مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی از سال ۹۴ تا به امروز با چهار گروه علمی بنام های گروه فقه و حقوق، گروه تاریخ و تمدن، گروه قرآن و حدیث و گروه اخلاق مشغول این فعالیت است.

وی با بیان اینکه  طبق آموزه های دینی در عالم هر شی دارای شعور و درک است گفت: یک تقسیم بندی در علم اخلاق است که انسان را در ارتباط با دیگران به چهار قسمت تقسیم می کند، انسان با خدا، انسان با انسان، انسان با جامعه مدنی خود، انسان با طبیعت، که مورد اخیر همان اخلاق محیط زیست، یعنی رابطه انسان با محیط زیست است.

حجت الاسلام محمود زاده افزود: در روایت های فراوانی اهل بیت علیهم السلام تاکید فرموده اند که با طبیعت برخورد بدی نداشته باشید چرا که طبیعت دارای شعور و فهم هست و در هنگام راه رفتن مراقب باشید به گیاهان و حشرات آسیب نرسانید. تحقیقات نشان داده است که بعضی از گیاهان اگر در مواجهه با آنها رفتار سوء و با تُن صدای بلند برخورد شود حالتی قهر آمیز به خود میگیرند.

وی افزود: در آیه ۳۰ سوره مبارکه بقره خداوند به صراحت از جانشینی خود در زمین سخن می گوید که انسان را جانشین خودم در زمین قرار دادم. باید دقت شود که خلیفه و جانشین به چه معنا است و چه مسئولیتی بر روی زمین دارد؟ و اینکه لفظ خلیفه و جانشینی بصورت عام آمده است و شامل همه انسانهای روی زمین می شود اعم از اینکه چه دین و ملیتی و جنسیتی داشته باشند و منظور انسان به “ما هو انسان” است.

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی خاطر نشان کرد: طبیعت با یک هدفی خلق شده است و برای رسیدن به اهدافی دارد مسیر خود را طی می کند. بعد از زمستان به بهار طبیعت که زنده می شود وارد می شویم و برای رسیدن به این زنده شدن باید بر وفق طبیعت که زندگانی است حرکت کنیم نه در جهت تخریب طبیعت و این ترسیم طبیعت است و جانشین خداوند باید این مسئولیت را انجام دهد.

وی تصریح کرد: بر فرض مثال اگر یک نقاش شروع به ترسیم یک نقاشی کند و در پایان آن اثر هنری یک نفر اقدام به تخریب و از بین بردن این اثر هنری کند قطعاً در بین تمام انسانها و عاقل های عالم مورد تنفر و توبیخ قرار می گیرد.

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی بیان داشت: همین فرض را بر طبیعت و عالم طبیعت یادآور شویم که خداوند با چه ظرافتی و هنری این نقاشی طبیعت را ایجاد کرده اما عده ای خواسته یا ناخواسته اصرار دارند در جهت نابودی این اثر اقدام کنند! انسانی که وظیفه خلیفهاللهی را دارد نمی تواند نقاشی خداوند را تخریب کند.

حجت الاسلام محمود زاده با اشاره به آیه کان الله بکل شیء محیط گفت: خداوند بر عالم احاطه دارد، و انسان هم باید این احاطه الهی را برای حفظ محیط زیست ادامه دهد یعنی در جهت آن هدف الهی تلاش کند.

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی گفت: اگر ما نگاه امیرالمومنین(ع) را داشته باشیم و مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهیم. باید جلوی این بهره برداری های لجام گسیخته از طرف بعضی افراد را گرفت. باید در سطح بین الملل کشورهایی که مدعی حفظ حقوق بشر را دارند و در رفتاری متناقض از معاهدات زیست محیطی بین المللی خارج می شوند و در سطح  بین الملل به بشریت خیانت می کنند برخورد شود.

حجت الاسلام محمود زاده در پایان با اشاره به آیه  هو انشئکم من الارض تاکید کرد: طبق این آیه خداوند در قرآن میفرماید ما شما را از زمین خلق کردیم و باید دقت شود که این زمین چه توقعی از ما دارد؟ لذا در حال حاضر که در آغاز شروع سال جدید و اوایل بهار هستیم چه بهتر خواهد بود که هنگام رفتن در طبیعت و یا هر جای مناسبی به کاشتن یک نهال و گیاه در دل طبیعت اقدام نموده و به جای تخریب گیاهان، فعالیت جدیدی به نام احیاء طبیعت را شروع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا