اخبار علماء و همایش‌ها

سبک زندگی جدید در شرایط اپیدمی کرونا

مسافرت‌ها را حذف کنیم

منصرف شدن از سفر یکی از راه‌های متوقف کردن انتقال زنجیره ایی کرونا در این روز‌ها است. مردم دنیا کنار همه بیم و امیدهای‌شان از اینکه ویروس کرونا چه زمانی مهار می‌شود، از هر روشی برای آلوده نشدن به آن استفاده می‌کنند.

کار‌هایی مانند رعایت نکات بهداشتی را انجام می‌دهند و از کار‌هایی نظیر سفر کردن منصرف شده اند. حضور در اماکن پر جمعیت و همچنین سفر کردن به حدی خطرناک است که سازمان جهانی بهداشت هشدار در مورد آن را جزو اولویت‌های اول خود قرار داده است. بسیاری از مردم دنیا قید سفر را دست کم برای عبور از این دوره و جلوگیری از شیوع بیماری زده اند.

 

برنامه بازدید از مکان‌های تفریحی را حذف کنیم، کارهای گروهی و دسته جمعی را حذف کنیم، برنامه‌های مطالعاتی در خانواده تنظیم کنیم؛ با مطالعه کردن، ایجاد سرگرمی، برنامه های لذت بخش درون خانوادگی و نوشتن خاطرات مثبت، استرس و اضطراب را می توانیم کنترل کنیم و به دیگران روحیه، امید و شادی و شعف را منتقل کنیم.

 

فعالیت‌های ورزشی را در منزل انجام دهیم

قبل از هر چیز یادمان باشد زمان‌های طولانی بی‌تحرک نباشیم و حداقل هر نیم ساعت یکبار از جای خود بلند شده و چند حرکت کششی ساده را انجام دهیم. برای ورزش در خانه نیاز نیست وسایل خاصی داشته باشید! بسیاری از حرکات ورزشی را به راحتی می‌توانید در محیط خانه انجام دهید.

ورزش در خانه انواع مختلفی دارد، نمونه‌هایی از تمریناتی که می‌توانید در خانه انجام دهید شامل، راه رفتن در خانه، انجام حرکت لانژ در خانه، بالا رفتن از پله ها، بلند شدن و نشستن روی صندلی یا روی کف خانه، اسکوات روی صندلی، دراز نشست و شنا، از جمله ورزش‌هایی هستند که در زمان ماندن در خانه می‌توان انجام داد و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرد. این تمرینات به سادگی و در هر زمان و با داشتن فضای اندک نیز قابل اجرا هستند.

 

مدیتیشن و مراقبه

مراقبه به عنوان یک روش تقویت سلامتی جسمی و روانشناختی توصیه می شود. مزایای مثبت بسیاری دارد که از کاهش علائم استرس گرفته تا رفع مشکلات جسمی مانند سردرد و حتی تقویت ایمنی در برابر بیماری ها را شامل می شود. بین دستیابی به فواید سلامتی و درک این واقعیت که چرا مدیتیشن به یک مکمل محبوب برای داروهای معمولی تبدیل شده است، تنها ۵ دقیقه زمان لازم است.

 

اساس مدیتیشن

اگرچه می توان آن را به روش های مختلفی انجام داد، چند نکته مشترک تقریباً در تمام تکنیک های مراقبه ومدیتیشن یکسان است:

 

ذهن آرام

با مدیتیشن، ذهن شما آرام می شود. روی عوامل استرس زا یا مشکلات زندگی خود و همچنین حل این مشکلات متمرکز نیستید. بدون تمرین، خاموش کردن صدای درون بسیار دشوار می شود.

 

در حال بودن

به جای تمرکز بر گذشته یا آینده، همه جنبه های مدیتیشن شامل تمرکز بر حال است. با تمرکز بر این مکان و اکنون، به تمرین می پردازید، زیرا بسیاری از ما بیشتر زندگی خود را با فکر کردن به آینده و یا سیر کردن در گذشته سپری می کنیم.

 

تغییر وضعیت آگاهی

با گذشت زمان، داشتن ذهن آرام و تمرکز بر زمان حال می تواند به یک سطح هوشیار تغییر یافته منجر شود. مدیتیشن باعث افزایش فعالیت مغز در ناحیه ای از مغز مربوط به خوشبختی و افکار و احساسات مثبت می شود و برخی شواهد نشان می دهند که تمرین منظم باعث ایجاد تغییرات مثبت طولانی مدت در این نواحی می شود.

 

نفس عمیق

کلید اصلی این کار، تنفس عمیق شکمی است. بهتر است تا جایی که می‌توانید هوای تازه را وارد شش‌های خود کنید. وقتی به جای تنفس سطحی در قسمت شش‌ها، تنفس عمیق‌تان را از شکم انجام دهید، اکسیژن بیشتری دریافت خواهید کرد. وقتی اکسیژن بیشتری دریافت کنید، انقباض، تنگی نفس و اضطراب کمتری را تجربه خواهید کرد.

با پشت صاف و در وضعیت راحتی بنشینید؛ یکی از دست‌های خود را روی سینه و دیگری را روی شکم‌ قرار دهید؛ از بینی نفس بکشید. دستی که روی شکم‌ خود گذاشته‌اید باید با نفس‌های شما بالا و پایین شود. دستی که روی سینه گذاشته‌اید حرکت بسیار کمی دارد. بازدم را از دهان انجام دهید و در حالی که عضلات شکم را سفت می‌کنید، تا جایی که می‌توانید تمام هوا را از دهان خارج کنید.

دست‌های‌تان هنگام بازدم باید به داخل سطح شکم حرکت کند و باز هم دستی که روی سینه گذاشته‌اید حرکت بسیار کمی دارد. چند بار دیگر دم را از بینی و بازدم را از دهان انجام دهید. سعی کنید به اندازه‌ای نفس بکشید که بالا و پایین شدن شکم را متوجه شوید. بازدم را در چند شماره و به‌آرامی انجام دهید.

 

کودکان و نوجوانان را در برنامه ریزی‌ها به منظور توافق بیشتر مشارکت دهید

در سبک زندگی جدید مهم‌ترین اصل این است که کودکان و نوجوانان را در آن برنامه ریزی‌ها مشارکت بدهیم. در این شرایط به وجود آمده حتماً خانواده‌ها، برنامه‌ها را باید با خواسته‌ها و نیازهای کودکان و نوجوانان تنظیم کنند، متاسفانه در برخی خانواده‌ها خود والدین بدون مشورت با کودکان و نوجوانان برنامه‌ای را تنظیم می‌کنند که با علائق و خواسته و نیازهای فرزندان‌شان تطابق ندارد و این باعث تنش بین فرزندان و والدین می‌شود و این سبک برنامه ریزی علاوه بر اینکه استرس را کم نمی‌کند بلکه محیط منزل را پر از استرس می‌کند.

 

بگذارید بچه‌ها در خانه صحبت کنند/ رابطه دوستانه والدین با فرزندان بیشتر از قبل باشد

فلسفه والدین بودنتان را مستقیما بگیرید:

این سئوال را از خودتان بپرسید که چه چیزی والدینی ایده آل را می سازد؟ حتی اگر پدر و مادر راه های مختلفی را انجام دهند، پاسخ تقریبا یکسان است: عشق بی قید و شرط، یک نقش مثبت، مشاور، پرورش کودکان به طور مستقل.

در جامعه امروز، اکثریت والدین این مبانی اساسی را فراموش می کنند و با راه های پیچیدگی والدینی خود اشتباه می گیرند، مانند: انتظارات، کاهش نظارت در محیط خانه؛ پدر و مادر روی کارهای کودک‌شان سرپوش می گذارند و آنها را در موقعیت های منفی نجات می دهد.

والدین سخت گیر، دستورالعمل ها را بلند می گویند و کنترل می کنند، اکثر والدین از مکان عشق می آیند، اما ویژگی های شخصیتی و ناامنی آنها، اغلب رفتارشان را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین چگونه می توان یک رابطه مثبت با فرزند خود را تضمین کرد، در حالی که اجازه داده نمی شود که ویژگی های شخصی بروز داده شوند؟

 

منزل را محل امن و آرام برای همه اعضای خانواده تبدیل کنیم

اغراق در پرداختن به خطر کرونا سبب افزایش استرس و اضطراب در فرزندان ما می‌شود و پس از پایان این همه گیری که به زودی ان شالله اتفاق خواهد افتاد در صورت عدم توجه خانواده تبعات منفی، اضطراب، موجب بروز انواع اختلالات از جمله بیش فعالی، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و افسردگی و وسواس می‌شود، کودکان نمی‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند باید این را قبول کنیم که کودکان از دیدن اضطراب پدر و مادر بیش از کرونا آسیب می ببینند.

 

داشتن ترس منطقی

اقدامات پیشگیرانه و مقابله با آن ضروری است. بی احتیاطی، عدم مواظبت و شوخی تلقی کردن عواقب غیر قابل جبرانی دارد و در طرف مقابل اضطراب بیش از حد موجب استیصال، وسواس، تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نهایت موفقیت ویروس کرونا می‌شود. پس اضطراب نرمال و طبیعی داشته باشیم و به استرس و اضطراب توجه نکنیم، با آن کنار بیاییم و به دنبال برقرای آرامش در زندگی باشیم.

 

مثبت اندیشی و ایجاد امید و بیان پیام مثبت و توجه به عملکردهای مثبت

مثبت‌اندیشی صرفاً در داشتن افکاری خاص خلاصه نمی‌شود، بلکه نوعی رویکرد و جهت‌گیری کلی درباره زندگی است. هر چیزی را که به ذهن‌تان راه دهید در آنجا رشد خواهد کرد. بنابراین فقط و فقط بهترین افکار را به ذهن خود راه دهید. کلام ناخواسته روی زندگی ما اثر می‌گذارد. فکر حتی اگر دروغ هم باشد می‌تواند روی ما اثر بگذارد. «خوش‌بینی» مهم‌ترین ویژگی است که با استفاده از آن می‌توانید موفقیت و خوشبختی شخصی و حرفه‌ای خود را افزایش داد.

 


منبع: سایت وسائل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا