اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

ضرورت ورود حوزه به عرصه فراگیری دانش اقتصاد

افتتاحیه دوره دوم آموزش کوتاه‌مدت (پودمانی) برگزاری افتتاحیه دوره دوم پودمانی اقتصاداقتصاد به همت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در روز چهارشنبه ٢۵ دی ماه ٩٨ در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار گردید.

پس از برگزاری موفقیت‌آمیز دوره اول پودمانی اقتصاد از تابستان ١٣٩٧ و پایان کلاس‌های آموزشی این دوره (گذراندن بیش از ٣٠ واحد تخصصی اقتصادی با اساتید برجسته حوزه و دانشگاه) و اشتغال دانش‌پژوهان آن به تدوین مقالات علمی پژوهشی در عرصه فقه الاقتصاد تحت اشراف اساتید راهنمای مجرب اقتصادی ، دوره دوم در اواخر دی ماه آغاز می شود.

 


 

تبیین اهمیت فقه‌ الاقتصاد و ضرورت‌ها و چالش‌ها

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام مجتبی الهی به تبیین اهمیت فقه‌الاقتصاد و ضرورت‌ها و چالش‌های آن پرداخت و با بیان اینکه هنوز بعد از گذشت ۴٠ سال از انقلاب اسلامی ایران، ما نظام اقتصادی مستقر در حکومت اسلامی خویش نداریم، به آسیب‌شناسی چرایی این نقیصه پرداخت و یکی از آسیب‌های جدی در حوزه اقتصاد را وجود اختلاف بسیار و عدم توافق در مورد ماهیت اقتصاد اسلامی بین علما و اقتصاددانان مسلمان دانست و افزود: فقه مصطلح شاید ناظر به برخی از جنبه‌های اقتصاد اسلامی باشد و مواردی همچون اهداف و مبانی و نیز مدل‌های اجرایی و نهادها و مقررات را خارج از حوزه وظایف فقه می‌باشد. وی همچنین روش کشف یا طراحی اقتصاد اسلامی یا فقه‌الاقتصاد و سایر فقه‌های مضاف را از چالش‌های جدی این عرصه دانست.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: متأسفانه در حوزه اقتصاد اسلامی، اقبال عمومی چندانی در جامعه در جانب عرضه و تقاضای آن وجود ندارد و ما با مشکل سرمایه انسانی مواجهیم. ایشان تأکید کرد دوران علامه‌گی‌ها تمام شده است و آینده از آن کسانی است که قدم در راه فقه انضمامی می‌گذارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی در پایان با تقدیر از طراحان و برنامه‌ریزان این دوره در هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان، آنرا فرصتی کم‌نظیر دانست که بعد از دوره مطالعاتی و آموزشی اقتصاد اسلامی در دهه ۶٠ در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد توسط دکتر مرحوم علی‌اکبر رزمی، نظیر آن در حوزه‌های علمیه وجود نداشته است.

ضرورت ورود حوزه به عرصه فراگیری دانش اقتصاد

در ادامه عادل پیغامی به بیان دیدگاه‌های خود راجع به ضرورت ورود حوزه به عرصه فراگیری دانش اقتصاد پرداخت و آنرا فرصتی کم‌نظیر برای دانش‌پژوهان دانست که می‌توانند با ورود تخصصی خود به عرصه اقتصاد و یادگیری زبان اقتصاددانان، در صدد شناخت و حل مسائل و موضوعات اقتصادی کشور با استفاده از ظرفیت منابع و آموزه‌های اسلامی بویژه فقه برآیند و این‌چنین خلأهای موجود در کشور را پر کنند.

پیغامی خروجی‌های این دوره‌ها را فقهایی دانست که با شناخت مقدماتی از اقتصاد می‌توانند رابط و پلی بین حوزه و دانشگاه باشند و ارتباط بین مراجع تقلید و اساتید دانشگاهی را با سرعت و سهولت برقرار نمایند.

استاد اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی به نقل از برخی از فقها افزود: در عرصه اجتهاد هم موضوع‌شناسی و هم حکم‌شناسی وظیفه فقه و فقیه است و تنها مصداق شناسی بر عهده مکلفین می‌باشد.

در ادامه دکتر عاملی، مدیر محترم هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی، به بیان و تشریح برنامه‌های ترم اول دوره دوم پودمانی در قالب ٨ واحد درسی و سه عنوان درسی کلیات اقتصاد (خرد)، کلیات اقتصاد (کلان) و آشنایی با ریاضیات پرداخت و در پایان هم جزوه درسی کلیات اقتصاد خرد و کلان تدوین‌شده توسط هیئت اقتصاد به دانش پژوهان دوره اهدا گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا