اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

گام‎‌های جدید عربستان برای عبور از سلفیت و استقبال از سایر ادیان و مذاهب

عربستان سعودی اخیراً مراسم عید کریسمس را در فضایی برگزار کرد که نشان دهنده تمایل جامعه برای استقبال از ادیان دیگر و کنار گذاشتن افراط گرایی مذهبی بود. به گفته تحلیلگران، این تأثیر مثبتی بر ثبات منطقه خواهد داشت. همچنین ممکن است گامی در جهت ساختن کلیسایی باشد که مسیحیان (ساکنان و گردشگران) را قادر می‌سازد تا مراسم مذهبی خود را در آن انجام دهند.

نزدیکی قابل توجه بین ریاض و نهادهای کلیسایی در جهان، و مجوز اخیر یک رویداد مذهبی برای قبطی‌ها در خاک عربستان سعودی، نشان دهنده سرعت اقدامات عملی پادشاهی سعودی در راستای مقابله با افراط گرایی مذهبی و همزیستی بین ادیان و مذاهب مختلف است.

کلیسای ارتدکس مصر در آخرین شماره مجله “الکرازه” اعلام کرد که آخرین مراسم عید کریسمس را با “حمایت کامل آل سعود” در عربستان سعودی برگزار کرد.

چندی پیش پاپ توادروس دوم پاپ قبطیان مصر، یکی از افراد خود را مأمور کرد تا از قبطی‌های مقیم عربستان سعودی دیدن کند.

این دیدار طی یک ماه در شهر ریاض، جده و منطقه شرق با حضور گسترده قبطی‌های مصری و اریتره ای انجام گرفت و تمامی مراسم اختصاصی قبطیان به طور کامل انجام شد.

سفر این مقام کلیسایی مصری به این کشور نهمین سفر وی از سال ۲۰۱۵ است که هر ساله و تحت حمایت کامل مقامات سعودی انجام‌ می‌شود.

مقامات برجسته سعودی دیدارهای زیادی از کلیساهای مصری داشته‌اند این نشانه‌ای است که راه را برای پاسخ ریاض به آرزوی پاپ توادروس برای ساختن اولین کلیسا در پادشاهی هموار‌ می‌کند. وی در جریان بازدید محمد بن سلمان از کلیسای جامع مصر در سال ۲۰۱۸ به این آرزوی خود اشاره کرد و گفت: “برخی کشورهای خلیج فارس هستند که کلیسا دارند. چرا در عربستان سعودی کلیسا وجود ندارد؟ من از ماهیت شرایط آنها اطلاعی ندارم، اما اگر آنها این کار را انجام دهند، کار زیبایی است.”

محافل قبطی بر این باورند که مدرنیزه شدن عربستان سعودی، رد همه مظاهر عقب ماندگی و افراط گرایی، و مجوز برگزاری رویدادهای مربوط به مسیحیان، تاریخ طولانی ممنوعیت‌هایی را که عربستان سعودی در گذشته اعمال‌ می‌کرد، از جمله ممنوعیت تأسیس کلیساها را تضعیف می‌کند.

برگزاری مراسمات اختصاصی مسیحیت در عربستان سعودی به صورت مسالمت آمیز و بدون کینه و نارضایتی عمومی موید این امر است که پایگاه مردمی در این کشور آماده برخورد با سایر ادیان است.

قبطی‌ها در عربستان سعودی برای مدت طولانی عبادت خود را مخفیانه انجام‌ می‌دادند و بسیاری از آنها توسط کمیسیون ترویج امر به معروف و نهی از منکر دستگیر شدند و انجیل‌های آنها مصادره شد.امروز شرایط تغییر کرده که نشان دهنده اراده قوی سیاسی است.

برخی معتقدند این تغییرات در پادشاهی سعودی، مقدمه‌ای است برای میزبانی از پاپ توادروس دوم. اتفاقی که اگر رخ دهد درواقع برای اولین بار در تاریخ آل سعود خواهد بود.

اندیشمند مصری و بنیانگذار جریان سکولار در کلیسا، کمال زاخار،به هفته نامه العرب گفت: تغییرات بنیادینی که در عربستان سعودی در سطح نزدیک شدن به مسیحیان و پذیرش دیگری رخ‌ می‌دهد، تأثیر مثبتی بر منطقه عرب خواهد داشت. وی افزود: همگرایی عربستان به عنوان مهد اسلام با مسیحیان موضوع مهمی است و نتایج خوبی در منطقه و به ویژه مصر خواهد داشت.

براساس گزارش دولت دین از «العرب»، کارشناسان امور دینی بر این باورند که وضعیت همگرایی پادشاهی سعودی با همه فرهنگ‌ها و پیروان فرقه‌ها و مذاهب، ضربه کوبنده‌ای به سلفی‌ها است و صلح واقعی در منطقه با نزدیکی دین اسلام و مسیحیت آغاز‌ می‌شود، نه با اقدامات سیاسی یا اقتصادی.


منبع: سایت شبکه اجتهاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا