اخبار علماء و همایش‌هاتیتر اول

۴۰ رشته فقهی در چارچوب فقه نظام راه اندازی می‌شود

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران از راه اندازی حدود ۴۰ رشته فقه تخصصی در چارچوب فقه نظام خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵ رشته راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار وسائل، آیت الله علی اکبر رشاد در همایش ۴۰ رشته فقهی در چارچوب فقه نظام راه اندازی می‌شودملی فلسفه فقه نظام که ۶ آذر در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: حدود ۴۰ رشته فقه تخصصی در چارچوب فقه نظام دایر خواهد شد که در حال حاضر ۵ رشته راه اندازی شده است.

آیت الله رشاد به تشریح گام های نظام پردازی و نظام سازی اسلامی پرداخت و افزود: گام اول در نظام پردازی، تعریف کلمات کلیدی در حوزه مطالعات نظام سازی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: نظام مجموعه ای ترکیب یافته از مولفه های مختلف است که باهم تعامل دارند و موجب تمایز نظام از نظام های دیگر می شود و هدف معینی را تامین می کند.

وی با بیان اینکه نظام مرکب از مولفه های مختلف است، اظهار داشت: این مولفه ها سبب تمایز هر نظام از نظام های دیگر می شود.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه نظام را نباید با منظم اشتباه گرفت، گفت: هر چیز منظمی نظام نیست، در حالی که هر نظامی منظم است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران در ادامه به تبیین تفاوت نظام با الگو پرداخت و افزود: شهید صدر معتقد است اسلام نظامات مختلف دارد که مشخص می شود ایشان میان نظام و الگو خلط کرده اند.

آیت الله رشاد با بیان اینکه در ظروف گوناگون تاریخی، اجتماعی و سیاسی می توان الگوهای متفاوتی ارائه داد، گفت: نظریه پیشرفت در ظروف مختلف با الگوهای متفاوت تحقق پیدا می کند که یکی از این الگوها الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا