اخبار علماء و همایش‌هادسته‌بندی نشده

آیت‌الله مظاهری: اصل عید نوروز نزد شارع مقدس امضاء شده است

آیت‌الله مظاهری در سخنرانی آخرین جلسه درس خود در سال ۹۵ اظهار داشت: عید نوروز یک عید ملّی است و همین مقدار که نهی از آن نشده، امضاست و ما می‌توانیم عید بگیریم به نام عید ملی و اشکالی هم ندارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌‎الله حسین مظاهری در مسجد حکیم اصفهان گفت: عید نوروز را دین اسلام تأیید کرده است که در مفاتیح اعمال و دعایی برای این عید آمده است، در این دعا آمده است که خدایا تو این روز را گرامی و مکرم داشته‎ای و در این روز حاجات من را در دنیا و آخرت عنایت بفرما، پس اصل عید نزد شارع مقدس امضا شده است. مرحوم محدث قمی از معلی بن خنیس و او از امام صادق(ع) نقل می‌کنند که روز عید نوروز غسل عید نوروز کن و لباس نو بپوش، مثل مردم که لباس نو می‌پوشند و روزه باش برای اینکه نزدیک به خدا شوی. بعد از ظهر چهار رکعت نماز بخوان و بعد از نماز به سجده برو و دعایی را نقل کردند و در وسط دعا این جمله آمده: «وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ.

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: اگر انسان در عید نوروز یا عید پانزدهم شعبان یا عید غدیر گناه بکند، آن روز عید نیست، بلکه روز عزا و بدبختی انسان است و متأسفانه در اعیاد مختلف ما خیلی گناه می‎کنیم، در عید نوروز این بی‎بندوباری‎ها و رو نگرفتن زن‎ها و اختلاط‎ها و خنده‎ها و شوخی‎ها با یکدیگر و  رفت‎وآمدها و جلف‎بازی‎ها گناهش بسیار بزرگ است و برای ما عادی شده است.

آیت‌‌الله مظاهری تصریح کرد: متأسفانه در میان برخی مردم چادر کهنه و قدیمی شده است، وضع حجاب الان یک مصیبت است، الان یک فساد اخلاقی است که از فساد اقتصادی که خود هم یک مصیبت بزرگ است، درباره فساد اقتصادی ما حرف‎های زیادی می‎زنیم اما درباره فساد اخلاقی هم باید گفت، اختلاط دختر و پسر در دبیرستان‎ها در دانشگاه‎ها و فساد به وسیله موبایل‎ها، ارتباط نامشروع بین دو نامحرم که متأسفانه به آن عادت کرده‎ایم و دشمن آن‎چه را خواسته انجام داده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان ساخت: این رفت و آمدها در عید نوروز نه می‎تواند باشد و نه می‎تواند نباشد، اگر نباشد فتنه‎ها درست می‎شود و اگر باشد گناهانی سخت‎تر از آن به وجود می‎اید، ما در یک مضیقه عجیبی گرفتار آمده‎ایم، این نگاه‎ها به نامحرم و این اختلاط وجود دارد. متأسفانه در مجالس دیدوبازدید عید نوروز غیبت، تهمت و آبرو بردن افراد از یکدیگر فراوان است، شایعه‎پراکنی می‎کنند و آبروی یکدیگر را می‎برند و داد بر سر هم‎دیگر می‎زنند. متأسفانه پیش ما این گناهان سبک شده است و وای به حال ملتی که گناه پیش او سبک شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا